Gdy mówimy o najdroższych samochodach świata, to mówimy bardzo ogólnie. Warto rozbić to pojęcie na kilka mniejszych. Pierwszy wariant to współczesne, często rzadkie, auta posiadające wyjątkowe rozwiązania. Drugi wariant to samochody w limitowanych edycjach, które zwykle nie różnią się znacznie od swoich „zwykłych” braci, ale za sprawą wyjątkowości osiągają astronomiczne ceny. Jest także rynek klasyków, gdzie ceny cały czas się zmieniają i są uzależnione od tego, ile nowy nabywca zapłaci za swój wyjątkowy.
Bugatti Chiron — oczywista pozycja w tym zestawieniu – niemiecki samochód klasy GT, następca kultowego Veyrona. Ogromny samochód z silnikiem W16, mający na pokładzie cztery turbosprężarki rozwija moc 1500 KM, co pozwala mu na przyśpieszenie do 100 km/h w czasie ok. 2.2 s. To ikona w świecie najszybszych i najdroższych aut produkcyjnych, częstym wybierana przez celebrytów. Cena: 2 900 000 euro.
Lykan Hypersport — jego obecność tu nie jest tak oczywista, bowiem wielu ludzi może nawet nie znać tej marki. Samochód powstał jako projekt libańskiego producenta W Motors, a przy produkcji współpracowała policja z Abu Dhabi, która znana jest z posiadania floty sportowych radiowozów. To naprawdę ciekawy model – posiada silnik Boxera o pojemności 3.7 l, a jego cena bierze się z zastosowania diamentów przy wykończeniu auta. Próżność? Może. Jednak dobrze, że powstają niepospolite marki, niezależne od dużych koncernów. Cena: 3 000 000 euro.
McLaren P1 LM — już „zwykły” P1 to drogi i wyjątkowy samochód, a odmiana LM jest „torową drogówką”. Oznacza to tyle, że auto posiada homologację, ale to już rasowy sportowiec na tory. McLaren słynie z zastosowania najnowszych technologii, jednostka napędzająca to hybryda jednostki spalinowej V8 oraz silników elektrycznych. Moc – 1014 KM, cena – 3 150 000 euro. Jednak nie te liczby są najważniejsze, lecz fakt, że P1 LM reprezentuje klasę aut będących szczytem inżynierii w świecie motoryzacji. To jego największa siła.
Koenigsegg CCXR Trevita — podobnie jak P1 LM Koengisegg jest edycją limitowaną swojej podstawowej wersji. Powstał na bazie modelu CCX, który jest poprzednikiem aktualnie produkowanej Agery. Samochody szwedzkiego producenta to pojazdy o ugruntowanej pozycji na rynku. Koenigsegga należy traktować poważnie, bo to już nie jest mała nieznana marka, a gracz trzymający się ścisłej czołówki w klasie aut sportowych, opisywany samochód deklaruje moc ponad 1000 KM i prędkość maksymalna na poziomie 410 km/h. CCXR został wyprodukowany w liczbie czterech sztuk, stąd cena – 4 160 000 euro.
Rolls-Royce Sweptail — samochód stanowiący ciekawostkę, ponieważ powstał tylko jeden egzemplarz. Rolls-Royce wykazał się niebywałą dbałością o klienta, ponieważ pojazd stworzono na zamówienie jednego z nich. Wokół tego auta krąży wiele niewiadomych, jednak wiemy, że został zaprojektowany w oparciu o stylistykę jachtów i starych modeli angielskiego producenta. Mówi się, że jest to najdroższy samochód na świecie, a RR ogłosił, że nie wyprodukuje więcej egzemplarzy. Cena, jaką kupujący musiał zapłacić to około 11 200 000 euro.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że najdroższe auta na rynku osiągają różne wartości. Podane ceny są kwotami, jakie trzeba było zapłacić podczas zamawiania u producenta. Na rynku wtórnym te samochody potrafią osiągać ceny kilkukrotnie wyższe od tych deklarowanych przez producenta. Przykładem może być Lamborghini Veneno, które u producenta kosztowało 3.9 mln euro, a niedawno na rynku wtórnym za jeden z dziewięciu egzemplarzy zapłacono 11 mln dol.
Co warte podkreślenia, producenci często wypuszczają limitowane edycje swoich samochodów i sytuacja w świecie najdroższych aut jest bardzo zmienna. Jednym z liderów takich działań jest firma Pagani. Dziś najdroższym modelem tego producenta jest Huayra BC za 2 400 000 euro, jednak poprzedniczka — Zonda – doczekała się siedmiu odmian, a niektóre z nich były produkowane w bardzo małych ilościach.
W przypadku klasyków bywa różnie i choć możemy mówić o nich jako o najdroższych samochodach świata, bo ceny samochodów współczesnych bywają dużo niższe, to wartości największych rarytasów często się zmieniają i są zależne od tego, ile nowy nabywca jest w stanie zapłacić.
Ford GT40 Gulf/Mirage Lightweight Racing Car (1968 r.) – 11 000 000 dol.
Mercedes-Benz von Krieger 540K Special Roadster (1936 r.) – 11 700 000 dol.
Ferrari 250 Testa Rossa (1957 r.) – 14 220 000 dol.
Mercedes-Benz W196R (1954 r.) – 25 740 000 euro
Ferrari 250 GTO (1963 r.) – 27 860 000 euro
Ferrari 335 Sport Scaglietti (1957 r.) – 32 000 000 euro
Dodaj komentarz