Menu
umiejętności interpersonalne

Wysokie umiejętności interpersonalne- czym są i jak je rozwijać?

Efektywna komunikacja między ludźmi często jest uważana za klucz do sukcesu. Nie da się ukryć, że już na starcie posiadamy zestaw umiejętności interpersonalnych, które jednak trzeba wytrwale rozwijać i trenować, by wydobyć najwyższy możliwy potencjał. Czym więc są wysokie umiejętności personalne?

Czym są wysokie umiejętności interpersonalne?

Na wstępie należy zaznaczyć, że wysokie umiejętności interpersonalne są możliwe do osiągnięcia jedynie na drodze treningu i samodoskonalenia się. Warto również wspomnieć, że coraz częściej to właśnie pracodawcy wymagają wysokich umiejętności interpersonalnych od aplikujących na dane stanowisko. Czym są więc umiejętności interpersonalne? Zaliczają się do nich kompetencje miękkie a w szczególności:

  • umiejętności komunikacyjne- czyli te, które pozwalają nam na efektywne komunikowanie się z innymi. Nie chodzi tu jedynie o to, by sprawnie i bez problemu nawiązywać kontakty z innymi ludźmi, ale również o to, by aktywnie ich słuchać i reagować na to co mówią.
  • umiejętność współpracy- praca zespołowa często jest kluczem do sukcesu. Wielu pracodawców właśnie jako wysokie umiejętności interpersonalne wskazuje głównie na umiejętność pracy w grupie. Co więcej takie umiejętności przydają się również na co dzień.
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów- to niezwykle ceniona umiejętność, która przydaje się nie tylko w pracy, ale także w codziennych sytuacjach. Umiejętność łagodzenia konfliktów, a także zapobiegania im jest obecnie wysoko doceniania.
  • umiejętność negocjacyjne- jest to nic innego jak zdolność rozwiązywania konfliktów poprzez skuteczną negocjację. Wówczas osoby obdarzone wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi, które w ten sposób podchodzą do konfliktów, cechują się ogromną charyzmą i umiejętnością dokładnej obserwacji, a także obiektywnej oceny drugiej strony.
  • umiejętność motywowania innych- czyli bezpośrednie lub pośrednie wpływanie na zaangażowanie i mobilizowanie innych ludzi do działania. Zwykle umiejętności te przydają się na stanowiskach kierowniczych, gdzie niezwykle istotne jest zmotywowanie pracowników, do stawiania czoła różnorodnym przeciwnościom.
  • zachowania asertywne- to również niezwykle istotne umiejętności i niezwykle pożądane wśród pracowników. Dzięki temu nie obawiają się oni wyrazić własnego zdania, jednak robią to w ten sposób, by nie urazić innych osób. Jest to więc umiejętność, która przydaje się tak naprawdę na każdym kroku.
  • umiejętność pracy pod presją czasu- zwykle umiejętność ta idzie w parze z podwyższoną odpornością na stres. Nie da się ukryć, że każda praca bywa nieraz stresująca, więc pracodawcy skrupulatnie poszukują właśnie tej umiejętności w swoich przyszłych pracownikach.
  • kreatywność- to również jedna z umiejętności interpersonalnych, która pozwala na wychodzenie z własną inicjatywa i sugerowanie własnych rozwiązań. Osoby kreatywne są często o wiele bardziej ambitne i inteligentne, a także o wiele bardziej zaangażowane w to co robią.
  • umiejętność odpowiedniego zarządzania czasem- czyli nic innego jak umiejętne planowanie swoich obowiązków i dopasowania ich do czasu, którym dysponujemy. Co więcej planowanie jest niezwykle przydatne w codziennym życiu, a nie tylko w pracy.

Jak rozwinąć wysokie umiejętności interpersonalne?

Każdy z nas ma zestaw umiejętności interpersonalnych wrodzonych, jednak dla wielu z nas kluczem jest samodoskonalenie się i rozwijanie. W tym celu powstało wiele treningów, dzięki którym można osiągnąć wysokie umiejętności interpersonalne. Zwykle polegają one na poznaniu swoich słabych stron, a następnie pracy nad nimi. Otrzymuje się wsparcie i niezbędne informacje, dzięki którym można wznieść takie umiejętności na kompletnie inny poziom. Niezwykle przydatne mogą okazać się również książki psychologiczne czy motywacyjne, które ułatwiają poznanie siebie i swoich mocnych i słabych stron, a następnie sugerują w jaki sposób można pracować nad sobą i dodatkowo się rozwijać. Wysokie umiejętności interpersonalne przydają się nie tylko w pracy, ale także i w życiu codziennym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021