Wyższe kary za brak OC

Opublikowano: 21 lutego 2018

Po polskich drogach porusza się ponad 100 tysięcy pojazdów nieposiadających ubezpieczenia OC. Będą wyższe kary za brak OC!

Od 1 stycznia 2018 roku kierowcy nieposiadający ważnej polisy OC odczują to jeszcze bardziej. Opłata może sięgać nawet 4200 zł. Wysokość kary w danym roku zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych zależy od wysokości płacy minimalnej, a ta w 2018 roku wynosi 2100 zł, co stanowi 5-procentowy wzrost. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) jako organ egzekwujący kary może dokonać kontroli na podstawie bazy Ośrodka Informacji, gdzie gromadzone są dane o pojazdach i ubezpieczonych.

Ile przyjdzie nam zapłacić za brak ważnej polisy OC ?

Nie jest to jedyna forma kontroli. Podczas zatrzymania przez drogówkę policja egzekwuje ważność polisy OC, po czym przesyła taką informację do UFG, który weryfikuje zgłoszenie. W zależności od rodzaju pojazdu oraz okresu, w jakim dany samochód poruszał się bez ochrony ubezpieczeniowej, Fundusz nakłada odpowiednią opłatę. Kara nie jest ujednolicona – w przypadku samochodu osobowego wynosi dwukrotność pensji minimalnej, dla pojazdu ciężarowego – trzykrotną wartość wynagrodzenia. Najmniej – równowartość jednej trzeciej wynagrodzenia – zapłacą właściciele motocykli i skuterów.

Najwyższą opłatę – 100 proc. kary – poniosą właściciele pojazdów, którzy nie mają ochrony dłużej niż dwa tygodnie.

Jeśli pojazd porusza się bez ochrony od czterech dni do dwóch tygodni grzywna wyniesie 50 proc. maksymalnej opłaty. W przypadku, gdy okres jest krótszy niż trzy dni, zobowiązanie w stosunku do UFG wyniesie 20 proc.

Według danych UFG około 100 tys. kierowców porusza się po drogach bez ważnej ochrony ubezpieczeniowej. Posiadacze pojazdów nie zdają sobie sprawy, że ubezpieczenie OC nie chroni tylko ich, lecz także osoby trzecie, które mogą stać się ofiarami wypadku drogowego z udziałem nieubezpieczonego kierowcy.

Biorąc pod uwagę ostatni wzrost cen polis, jazda bez ważnego OC jest nieopłacalna.

W razie wypadku lub kolizji drogowej Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zażąda od nas za regres o wiele większej kwoty, niż mielibyśmy zapłacić za polisę. Mowa tu o kwotach rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych, a w skrajnych przypadkach nawet do około 2 mln. zł.

Należy pamiętać, że zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych każdy zarejestrowany na terenie Polski pojazd musi posiadać ważną polisę OC.

Często właściciele aut tłumaczą, że to wrak, który stoi na podwórku i nie porusza się po drodze. Taki wrak również może wyrządzić szkodę, niekoniecznie wyjeżdżając na drogę. Jedyną możliwością uchylenia się od opłacania ubezpieczenia OC zarejestrowanego wraku jest jego wyrejestrowanie w urzędzie i przekazanie do złomowania.

W przypadku pojazdów osobowych i motocykli, z wyjątkiem pojazdów historycznych, nie ma możliwości posiadania okresowego ubezpieczenia OC. Biorąc pod uwagę, że policja i UFG z większą skutecznością identyfikuje nieubezpieczonych kierowców, nie warto zwlekać z opłatami za ubezpieczenie OC.

Mateusz Arwaniti – Sierański

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *