Zbliżają się zakupy świąteczne. Coraz więcej Polaków zastanawia się co kupić na święta i ile wydać na to pieniędzy. W tym roku przeciętna polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1170 zł. Co chcielibyśmy dostać na święta? Co najczęściej kupujemy naszym bliskim?
W br. na zakupy świąteczne polska rodzina planuje przeznaczyć o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Mało tego, Polacy są bardziej rozrzutni na święta w porównaniu z mieszkańcami Europy.
– Ten sześcioprocentowy wzrost wydatków na zakupy świąteczne w Polsce jest najwyższy w analizowanych krajach. Podobny wynik zanotowała Rosja. – mówi Wojciech Górniak, dyrektor, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich Deloitte. – Największym budżetem na świąteczne wydatki dysponują jednak Brytyjczycy z 587 euro i Hiszpanie z blisko 495 euro. W porównaniu tym należy brać pod uwagę sytuację ekonomiczną i siłę nabywczą w danym kraju – dodaje.
Polacy są największymi optymistami na tle Europy. Deklarują, że ich wydatki na zakupy świąteczne w 2018 r. wzrosną do 1168 zł tj. 272 euro. W porównaniu z mieszkańcami innych krajów Europy, są najbardziej skłonni przekraczać założony budżet na zakupy świąteczne. Ponad połowa pytanych deklaruje, że przekroczyła pierwotnie zakładanych budżet o ponad 200 zł – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte. Badanie przeprowadzono online od września do października 2018 r. O zakupy świąteczne zapytano blisko 9,2 tys. osób w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat z dziesięciu krajów europejskich: Austrii, Belgii, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Portugalii, Rosji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, najbardziej spodziewanym prezentem pod choinkę są kosmetyki i perfumy. Na kolejnych miejscach są słodycze i książki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna. Natomiast wśród mieszkańców krajów Europy są najpopularniejsze: książki, odzież, obuwie i bony zakupowe.
W Święta Bożego Narodzenia 2018, podobnie jak w ubiegłym roku, swoim bliskim najchętniej podarujemy książkę. Popularne świąteczne prezenty to także kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe, książki oraz gotówka. Największy awans w rankingu zanotowały kamery cyfrowe. Największy spadek zainteresowania dotknął artykuły szkolne.
W br. najchętniej kupowane prezenty świąteczne dla dzieci to: lalki i zabawki pluszowe. Zastąpiły one najchętniej kupowane w zeszłym roku: zabawki kreatywne i artystyczne. Na drugim miejscu są zabawki konstrukcyjne, a na trzecim książki.
Z roku na rok w Polsce rosną wydatki na zakupy świąteczne przez internet. Aż 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach online. – Z roku na rok coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów w sieci. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z kupnem żywności – mówi Wojciech Górniak.
Inspiracji prezentowych szukamy przede wszystkim w internecie. Prawie jedna trzecia Polaków zrobi zakupy świąteczne w sklepach internetowych, jednak takich, które mają oddziały stacjonarne. Jedna czwarta zakupy świąteczne dokona w platformach e-commerce.
– Mimo, że internet odgrywa coraz większą rolę w kreowaniu naszych pomysłów bożonarodzeniowych, to niemal 58 proc. z nas po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Pod tym względem Polacy nie tak łatwo zmieniają swoje przyzwyczajenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że to i tak najniższy wynik wśród ankietowanych krajów, dla których średnia wynosi aż 70 proc. – mówi Radosław Pidzik, starszy menedżer w zespole strategii cyfrowych i transformacji Deloitte.
Polacy, podobnie jak Włosi, wiodą prym w kupowaniu prezentów na ostatnią chwilę. W 2017 r. w obu krajach 27 proc. respondentów nabywało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia.
– Jak co roku postanawiamy co prawda, że prezenty świąteczne kupimy wcześniej. Taką deklarację złożyła niespełna jedna trzecia ankietowanych. To jednak wciąż niewiele w porównaniu z innymi nacjami – mówi Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii marki i badań konsumenckich.
Najwcześniej w Europie świąteczne zakupy planują zrobić Austriacy, Brytyjczycy i Niemcy.
Gdy robimy zakupy świąteczne jesteśmy bardziej podatni na promocje świąteczne niż mieszkańcy pozostałych państwa w Europie. Ponad połowa Polaków, tj. 54% badanych, wskazuje promocje jako główny czynnik wpływający na decyzję zakupową. Najwyższy wynik w Europie to 24% ankietowanych.
tekst i zdjęcie: Ewa Ploplis
Dodaj komentarz