Menu
woda

Ile wody dziennie powinien pić człowiek?

O tym, że mamy pić dużo wody, możemy słyszeć lub przeczytać bardzo często. Naukowcy i dietetycy podkreślają, że większość z nas pije za mało, co negatywnie wpływa na zdrowie. Sprawdźmy w takim razie, ile należy pić wody każdego dnia.

Woda jest najważniejszym składnikiem naszej diety. Skutki nawet niewielkiego odwodnienia mogą być dla nas bardzo dotkliwe. O ile bez jedzenia człowiek byłby w stanie przeżyć parę tygodni, o tyle bez wody byłoby to maksymalnie kilka dni. Nasz organizm w większości składa się właśnie z wody. Jest ona w komórkach, krwi, sokach trawiennych, mięśniach. Do tego jest niezbędna do przebiegu wielu procesów fizjologicznych. To właśnie dlatego gospodarka wodna jest taka ważna.

Zalecana ilość wody nie zawsze taka sama

Starając się ustalić, ile tak naprawdę powinniśmy pić, nie raz możemy natrafić na rozbieżności i mamy wątpliwości co do tego, która wartość jest prawidłowa. Wynika to m.in. z tego, że dobowe zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników. Inne jest u kobiet i mężczyzn, u osób prowadzących siedzący tryb życia i tych bardzo aktywnych. Znaczenie ma nawet pora roku – latem, kiedy się pocimy, tracimy mnóstwo wody, więc pijemy więcej niż zimą.

Jako średnią wartość przyjmuje się konieczność nawodnienia na poziomie 2 l u kobiet i 2,5 l u mężczyzn. Przy umiarkowanej aktywności do organizmu należy dostarczyć 30 ml wody na każdy kg, czyli dla przykładu osoba ważąca 70 kg powinna wypić 2100 ml. Zapotrzebowanie rośnie wraz ze wzrostem aktywności fizycznej. W zależności od tego, jak intensywna jest nasza aktywność fizyczna i ile trwa, powinniśmy uwzględnić 2-3 szklanki na godzinę wysiłku. A jak to wygląda u dzieci? Dzieci poniżej roku piją 1 l na dobę, następnie zapotrzebowanie systematycznie rośnie.

Nawadnianie nie tylko wodą

Naszym podstawowym napojem powinna być woda, a najlepiej wziąć pod uwagę wody mineralne o dobrym składzie i zawierające dużo minerałów. Jednak nawadnianie odbywa się nie tylko poprzez picie wody. Wodę dostarczymy również przez picie soków i nektarów. Jest ona także obecna w mleku i przetworach mlecznych jak maślanka bądź kefir. Do tego dochodzą warzywa i owoce.

W tym miejscu warto wspomnieć, że nie każdy napój, po jaki sięgamy, będzie uzupełniał niedobory wody w organizmie. Nie brakuje takich, które nie tylko nas nie nawodnią, ale przyczynią się do jeszcze większego odwodnienia. Tak jest na przykład z kawą, herbatą i alkoholem. Nie tylko nie możemy wliczać ich do sumy spożytych płynów, ale ilość wody powinna być większa.

Jak prawidłowo pić wodę?

Aby nawodnić organizm, pijemy często, ale małymi łykami. Jeżeli wypijemy kilka szklanek od razu, niewiele to pomoże, bo organizm nie będzie w stanie przyswoić tak dużej ilości płynów od razu. W ciągu godziny należy pić kilkaset mililitrów. Kiedy zależy nam na szybkim nawodnieniu, na przykład po intensywnym wysiłku, dobrą propozycją są napoje izotoniczne. Mają stężenie podobne do tego, jakie jest w naszym organizmie, więc płyny wchłaniają się bardzo szybko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2022