Organizowane od 1926 r. w Berlinie Targi IFA (Internationale Funkausstellung, bo zaczynały jako Międzynarodowa Wystawa Radiowa) są dziś – jak podkreślają ich organizatorzy – najważniejszymi na świecie targami elektroniki użytkowej i domowej. Tegoroczne (2-6.09.) przebiegały pod hasłem „Ready, Steady, Show”, gdyż – na co zwracano uwagę – były pierwszymi wielkoskalowymi od 2019 r., na które powróciły największe światowe marki elektroniki użytkowej i AGD oraz detaliści.
Pomimo pandemicznych ograniczeń wciąż obowiązujących w części Azji do Berlina przyjechało ponad 1100 wystawców z 46 krajów, którzy na swoje stoiska, „w cieniu” słynnej, niemal 150-metrowej Funkturm, wynajęli 151 000 m2 (ponad 80% powierzchni na terenach targowych Messe Berlin).
– Wiodące światowe marki technologiczne i detaliści przybyli do Berlina, aby zaprezentować najnowsze technologie zaprojektowane i opracowane dla świata, który jest teraz bardziej połączony i cyfrowy niż kiedykolwiek. A wielkie trendy technologiczne w tym roku to: łączność, zrównoważony rozwój i inteligentne życie – stwierdził na inauguracyjne konferencji David Ruetz, Head of IFA. Dr Sara Warneke, dyrektor zarządzająca gfu (Gesellschaft fűr Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik), organizatora targów, dodała: – Jesteśmy przekonani, że IFA po raz kolejny spełni swoją rolę najważniejszej na świecie platformy dla elektroniki użytkowej i sprzętu AGD, a dzięki przekonującemu połączeniu będzie działać jako siła napędowa zrównoważonego wzrostu i innowacji. Konsumenci byli bardziej zorientowani na swoje domy, pod hasłem „zostań w domu”. Dla naszej branży, porównując rok 2019 z 2021, widzimy wzrost o 17%. Bardzo ważną kwestią, która będzie nam towarzyszyć zimą i w przyszłość, jest oszczędność energii, więc przyjęcie Smart Home powinno wreszcie zostać przyspieszone. Martin Ecknig, dyrektor naczelny Messe Berlin, zadeklarował zdefiniowanie przyszłości technologii: – To, co zobaczysz na targach IFA 2022, ukształtuje nasz świat na czas po pandemii.
Odnieśli się też do problemów stojących przed światowym przemysłem: konfliktu na Ukrainie (w Berlinie Ukrainę reprezentowały 3 firmy, Rosję – żadna), problemów z łańcuchem dostaw, rosnącej inflacji i ciągłych ograniczeń podróży związanych z pandemią oraz tego, jak wpływają one na zaufanie konsumentów.
A hale na terenie Messe Gelande i piękny Sommergarten wreszcie zapełniły zapełniły tłumy, w tym – jak zwykle – rodziny z dziećmi w wózkach i na nosidełkach! W sobotę Sommergarten zamienił się w popularne miejsce rodzinnej rozrywki, a w niedzielę tysiące fanów oglądało na żywo nagranie jednego z najpopularniejszych podcastów w Niemczech: Fest & Flauschig, którego gospodarzami byli satyryk Jan Böhmermann i muzyk Olli Schulz.
Na wielu stoiskach najbardziej rzucały się w oczy telewizory – o różnej wielkości przekątnej i rozdzielczości. Ale moją uwagę zwrócił na stoisku Panasonica „niewielki” 75” telewizor premium LED 4K HDR serii LX940 z podwójnym połączeniem Bluetooth! Niby nic takiego, ale inne telewizory czegoś takiego nie mają i po podłączeniu słuchawek Bluetooth głośniki telewizora milkną! Ten pozwala dwóm osobom jednocześnie oglądać program i… słuchać. Jak zwykle duże stoisko miało TCL Electronics (2. miejsce na świecie, a w Europie Polska jest na 4. miejscu – w Żyrardowie od ponad 15 lat ma fabrykę telewizorów). Nowe, świecące telewizory z technologią kropek kwantowych pokazała Toshiba. Uwagę zwracał telewizor Metz – Oled 8K oraz… brak stoiska firmy Sony, które zwykle zajmowało całą halę! Z udziału w tegorocznych targach zrezygnował też m.in. Harman, który swoje nowości pokazał online na konferencji prasowej.
Tradycyjnie duże stoisko w City Cube miał Samsung, którego dyrektor ds. marketingu w Samsung Europe, Benjamin Braun, na konferencji prasowej podkreślał znaczenie platformy SmartThings, dającej większy potencjał w zakresie łączności, personalizacji i zrównoważonego rozwoju dla wszystkich kategorii produktów oraz jak zmieniły się sprzęty gospodarstwa domowego, telewizory, tablety, technologie mobilne i wearable, tworząc domowy ekosystem inteligentnie połączonych urządzeń. – W ten sposób zapewniamy wszystkim użytkownikom bardziej otwarte, połączone i inteligentne rozwiązania, w tym przełomowe, wprowadzane na rynek, by wspierały styl życia naszych klientów.
Także najnowsze inteligentne urządzenia Siemensa – wynika z ankiet przeprowadzonych przez niemiecki Zukunftsinstitut – zaspokajają to, co konsumenci najbardziej cenią w kuchni i w domu. Piekarniki iQ700 wykorzystują inteligentne algorytmy, np. funkcja Individual Browning dostosowuje do osobistych upodobań użytkowników stopień brązowienia chleba, pizzy lub zapiekanki. Innym przykładem sprzętu, który zajmuje poczesne miejsce w „inteligentnej kuchni” są lodówki, różnych firm np. Liebherr-Hausgeräte z technologią próżniowo-perlitową – BluRoX. Niestety, w zestawie nie ma schodków, a lodówka ma ponad 2 m wysokości!
– Odkryj jakość, która wyprzedza swoje czasy. O lepsze jutro – ta deklaracja firmy Miele skupiała się na tym, w jaki sposób może ono chronić środowisko i klimat, jednocześnie pomagając klientom żyć lepiej i w sposób bardziej zrównoważony. To np. aplikacja z panelem rejestrującym ile wody i energii elektrycznej zużywają zmywarki i pralki podczas każdego cyklu. A wolnostojące lodówki generacji K 4000 wyposażono m.in. w funkcję PerfectFresh Active, innowacyjny system, który dłużej utrzymuje świeżość owoców i warzyw. Pokazano też nową linię pieców z programami automatycznymi i łącznością, płyty indukcyjne ze zintegrowanym wyciągiem nablatowym, które są mocniejsze i cichsze, czy w pełni funkcjonalne piekarniki połączone z gotowaniem na parze – teraz również z funkcją samoczyszczenia HydroClean.
Na stoisku firmy Bosch uwagę zwracał Unlimited 7 ProHygienic Aqua, łączący mopowanie i odkurzanie oraz Cookit, przygotowujący proste i świeże jedzenie na lunch z wyborem trzech trybów gotowania, w tym z przewodnikiem: automatycznym i ręcznym – przepisy można udostępniać w aplikacji Home Connect. Z kolei nowe pralki premium z serii 8 nie tylko należą do najwyższej klasy efektywności energetycznej A, ale nawet obniżają jej wymagania o dodatkowe 20% m.in. dzięki wysoce wydajnemu zarządzaniu wodą dzięki najnowszemu systemowi automatycznego dozowania i-DOS.
Francuskie Netatmo, jeden z liderów rynku smart home, tworzący od 2012 r. inteligentne i proste w użyciu urządzenia zwiększające wygodę i bezpieczeństwo domu, przedstawił m.in. urządzenia z linii „Energia”: Inteligentny Termostat czy Inteligentne Głowice Termostatyczne. A także Inteligentny Czujnik Jakości Powietrza i Inteligentną Stację Pogodową pozwalającą na monitorowanie warunków atmosferycznych na zewnątrz.
Na stoiskach nie zabrakło znanego nam od lat sprzętu, jak np. gramofonów, bo już kilka lat temu do łask melomanów powróciły winyle, czy smartofonów i smartwatchy.
IV generację „zegarków” serii GTR i GTS ( aktualizacje obejmują ponad 150 trybów sportowych i zaawansowane funkcje fitness) pokazał Amazfit. Mogą one współpracować z trackerami ćwiczeń, w tym Strava lub Adidas Running. Z kolei zegarek Doro, z dużym wyświetlaczem (3,2 cm), jest idealny dla seniorów, którzy chcą pozostać aktywni i czuć się bezpiecznie. Garmin zaprezentował smartwatche GPS Venu Sq 2 i Venu Sq 2 – Music Edition z wbudowanymi popularnymi aplikacjami sportowymi i funkcjami fitness. Jednym z największych producentów i dystrybutorów elektroniki użytkowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej (smartfony, akcesoria GSM) jest wrocławska Grupa Kapitałowa TelForceOne S.A. Z kolei założony ponad 20 lat temu tyski Maxcom, jest wiodącym europejskim dostawcą tradycyjnych telefonów dedykowanych określonej grupie klientów, głównie seniorom. Obecny na 20 rynkach w Europie i na świecie, w tym roku wystawiał się już na targach MWC w Barcelonie i branży solarnej w Monachium – Intersolar Europe. O innych polskich wystawcach dalej.
Korzystanie z inteligentnego domu, kuchni i innych smart urządzeń wymaga połączenia ich z internetem. Niestety, ze względu na słabą siłę sygnału często musimy wspierać się wzmacniaczami sygnału. Jednym z wiodących europejskich producentów produktów do połączeń szerokopasmowych i cyfrowego domu jest AVM, który przedstawił m.in. nowy sprzęt marki FRITZ! dla sieci Wi-Fi z obsługą Mesh, Smart Home. Na żywo demonstrował jak łatwo w domu można podłączyć i skonfigurować router światłowodowy FRITZ!Box Fiber. Na uwagę zasługiwały też: wąski „wieszak”, do którego podwieszamy to co chcemy zważyć (do 50 kg), podnosimy do góry i gotowe, bo wynik odczytujemy na wyświetlaczu tej elektronicznej wagi czy rozciągany kabel o długości 1 m, który z jednej łączymy z ładowarką, a z drugiej mamy… 3 wtyczki, np. do podpięcia smartfona i iPada!
Przed nami jesień, a później zima. Niż dziwnego, że spore zainteresowanie zwiedzających wzbudzał Explorer 2000 Pro założonej w kalifornijskiej Silicon Valey firmy Jackberry. Ta przenośna elektrownia słoneczna ze składanymi panelami fotowoltaicznymi, zapewnia do 2200 W mocy AC i 4400 W szczytowej (pojemność 2160 Wh), jest idealna do użytku np. na kempingu, ale i w… domu. Obsługuje ładowanie przelotowe, więc można ładować elektrownię z podłączonymi urządzeniami.
Wiele osób zatrzymywało się przy ustawionym na skrzyżowaniu alejek motorowerze Simson, z sugestią by go „zelektryfikować”!
Od wielu lat do Berlina z USA przyjeżdża Dave Graveline, autor nadawanego od 1996 r. przez Advanced Radio Network 3-godzinnego programu radiowego „Into Tomorrow”, którego codzienne informacje o nowościach, wydarzeniach i rozmowy z zaproszonymi gośćmi w specjalnie zbudowanym studio transmituje ponad 200 amerykańskich stacji radiowych i kilka z innych państw.
Tradycyjnie organizatorzy lokowali w halach producentów/dystrybutorów podobnych produktów, np. aparatów fotograficznych, smartfonów, odkurzaczy itd. Po wyjściu z terenów Messe Berlin jeśli kogoś coś zainteresowało, to na pewno to znajdzie w sieci. Dlatego tutaj więcej miejsca poświęcę krajowym firmom, z których wiele od lat wystawia się pod Funkturm. W tym roku było ich 27 (rekord), choć wśród nich… Blaupunkt Competence Center i warszawski 2N-Everpol Sp. z o.o. Żarty na bok.
Tłumy gromadziły się przed food truckiem przywiezionym na stoisko działającej od 2006 r. firmy 3mk Protection z Ostrowa Wielkopolskiego. Ale osoby w kolejce do lady nie stały za hamburgerem, hot dogiem czy lodami, ale by ekran ich smartfona został profesjonalnie zabezpieczony. – To nasze auto eventowe, podczas których, jak na meczach NBA, rzucamy telefon do kosza: ekran ze zwykłego szkła pęka, a pokryty flexible wytrzymuje 30-50 rzutów – zapewnia Piotr Wawrzyniak, dyrektor ds. marketingu. – Folia ochronna na wymiar wyświetlacza. W czasach, gdy była sprzedawana w arkuszach, my postawiliśmy na precyzyjne cięcie na wymiar i dopasowanie ochrony pod konkretne modele telefonów. A następnie zaprojektowaliśmy i opatentowaliśmy uniwersalny aplikator. W 2014 r. FlexibleGlass, pierwsza niepękająca hybryda folii i szkła, była naszą odpowiedzią na głosy klientów, dla których szkła hartowane okazywały się zbyt kruche w starciu z codziennością.
Zatrudniający 2300 osób lider w branży akcesoriów do urządzeń mobilnych w Polsce oferuje m.in. szybkie ładowarki HyperCharger 65 W z portami USB-A, USB-C1 i USB-C2 oraz światłem LED czy 2-wejściową samochodową Hyperr Car Charger 100. Eksportuje do niemal 30. krajów, a ich wysoką jakość potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, w tym kilkukrotna nagroda „Must Have” dla najlepszego produktu roku.
Po raz 3. na targach było gdyńskie Glovii produkujące odzież zaprojektowaną z myślą o sportowcach, zwłaszcza uprawiających sporty zimowe, a także rowerzystach, pracownikach budowlanych, myśliwych czy osobach starszych. – Dostępne on-line ogrzewane rękawiczki, wkładki do butów, czapki, szaliki czy kurtki pozwalają zachować komfort termiczny nawet w najchłodniejsze dni w roku – rekomenduje produkty Michał Manowiecki, współwłaściciel firmy. – Zastosowane podgrzewane włókna węglowe mają pozytywny wpływ na krążenie krwi emitując fale podczerwone. Ładowanie trwa ok. 4 godz. zapewnia 6-8 godz. komfortu. Nie dziwi, że ponad 50% wyrobów jest eksportowane.
Polskie akcent znalazłem na stoisku koreańskiej firmy KLleon zajmującej się tworzeniem treści AI. Był to mały ekran, na którym wyświetlana była twarz… Marii Skłodowskiej Curie. Stworzyła ją technologia „Deep Human” generująca twarz i głos osoby w filmie wideo w czasie zbliżonym do rzeczywistego za pomocą pojedynczego obrazu twarzy i 30 sek. danych głosowych. Naszej noblistce towarzyszyli W.A. Mozart i dwie postaci z Azji. Niestety, nie miałem czasu, by swoją twarz upodobnić do Paula Mc Cartney’a. Korzystając z tej technologii KLleon opracował też platformę mediów społecznościowych do udostępniania wideo w czasie rzeczywistym „KAMELO” i rozwiązanie do automatycznego dubbingu o nazwie „Klling”, które w tym roku zdobyły nagrody CES Innovation Awards w dziedzinie oprogramowania i aplikacji mobilnych.
W najnowsze technologie AI został wyposażony Vasco Translator V4. Przetłumaczy wszystko, co powiesz, wpiszesz lub sfotografujesz za pomocą wbudowanego aparatu w nawet 108 językach. A działa za darmo w prawie 200 krajach.
Okazją do nich są towarzyszące imprezy, jak IFA Keynotes (w tym roku międzynarodowi decydenci z dziedziny elektroniki użytkowej, sprzętu AGD i branż pokrewnych zastanawiali się jakie technologie są u progu przełomu, nad czym pracują główni gracze z branży i jakie zmiany wiążą się z ogólną cyfryzacją), IFA NEXT (182 wystawców, w tym ok. 120 startupów, z 19 krajów zaprezentowało produkty i usługi w takich kategoriach, jak sztuczna inteligencja, robotyka, immersyjne doświadczenia, inteligentne życie i dom, zrównoważony rozwój, zielona technologia i cyfrowe zdrowie), IFA Global Markets (targi zaopatrzenia dla producentów OEM i ODM z całego świata oraz IFA+ Summit (spotkanie czołowych ekspertów ze świata biznesu, polityki i nauki, którzy debatowali nad globalizacją, która zawsze generowała głosy za i przeciw. Chociaż większość zgodziła się, że bez globalnego handlu nasz świat odczułby znaczny spadek zarówno bogactwa, jak i jakości życia, to „nowy sposób myślenia” sprawił, że dyskusje pokazały również, że globalne przepływy handlowe muszą być znacznie bardziej zrównoważone, aby nasz świat mógł powstrzymać zmiany klimatyczne.
Wielkim sukcesem była 2-dniowa SHIFT Mobility, która zgromadziła firmy motoryzacyjne, gigantów technologicznych, nowicjuszy oraz młode startupy i badaczy z Fraunhofer Institute i University of Toronto.
W 2021 r. wszystkie regiony świata wykazały stopy wzrostu, wiele nawet dwucyfrowe. Był on szczególnie pozytywny dla branży elektroniki domowej: wzrost o 12,6% do ponad 1,4 bln USD (wzrost o 17% w porównaniu z 2019 r.). Obecnie rynki na całym świecie są dotknięte przerwanymi łańcuchami dostaw i znacznymi zmianami kursów walut, np. euro w stosunku do dolara amerykańskiego. Koszty energii i transportu są na bezprecedensowym poziomie. Silna inflacja i rosnące ceny osłabiają popyt klientów, a w niektórych regionach nadal występują blokady związane z pandemią. Dlatego rynki, z nielicznymi wyjątkami, wykazały w I połowie 2022 r. niższą sprzedaż w porównaniu z tym samym okresem ub.r. (globalny spadek o 5,5%).
Targi odwiedziło nieco ponad 161 000 osób, wśród których – w porównaniu z latami sprzed pandemii – dominowali profesjonaliści. Do Berlina przyjechało też ponad 2500 dziennikarzy z ponad 100 krajów, a wśród nich niżej podpisany, który ma nadzieję, że IFA 2023 odbędzie się zgodnie z planem, w dniach 1-5 września 2023 r.
I chyba tak będzie, bo – zdaniem dr Sary Warneke – po przerwie związanej z pandemią, IFA dokonała imponującego powrotu z najważniejszymi trendami dotyczącymi produktów i rozwiązań w dziedzinie elektroniki użytkowej i AGD, a także branż pokrewnych, zwłaszcza w obszar zrównoważonego rozwoju. Po raz kolejny było to sprawdzone miejsce spotkań przemysłu i handlu, zwiedzających z branży, mediów i oczywiście konsumentów. – Wspaniale było zobaczyć nasze hale ponownie wypełnione. Otrzymałem naprawdę pozytywne opinie od wszystkich światowych marek i sprzedawców detalicznych, z którymi rozmawiałem, i jestem szczególnie zadowolony, że odnotowaliśmy tak dużą liczbę profesjonalistów z branży i odwiedzających z branży, którzy wzięli udział w targach IFA Berlin. Jesteśmy na dobrej drodze, aby IFA odzyskała pełną siłę w 2023 r. – zadeklarował Martin Ecknig. A Franziska Giffey, prezydentka Berlina dodała: – Prezentując inteligentne innowacje i energooszczędne technologie, te wiodące targi są siłą napędową dla gospodarki i rynków na całym świecie. To jedna z wizytówek Berlina, nie tylko jako targi i kongresy, ale także jako wiodący europejski ośrodek innowacji i technologii. IFA 2022 to swego rodzaju latarnia morska, nie tylko dlatego, że oznacza odrodzenie po dwóch trudnych latach.
Messe Berlin i gfu umowę zawarły do 2025 r., ale już negocjują jej przedłużenie.
Jerzy Bojanowicz
Dodaj komentarz