Organizacja miejsca pracy w biurze może wydawać się banalnie prosta. Wygodne biuro urządzimy już przy pomocy biurka, krzeseł, szuflad, regałów oraz sprzętu, na którym mamy pracować. Tymczasem kilka godzin siedzenia w jednej pozycji nie działa dobroczynnie na nasz organizm. Dlatego warto zadbać o odpowiednie ustawienie fotela i wysokość biurka, ale także stosowną temperaturę we wnętrzu, oświetlenie bezpieczne dla oczu, akustyczność oraz atmosferę otoczenia. Jak zorganizować swoje miejsce pracy w biurze?
Ergonomiczne miejsce pracy
Kiedy mówimy o ergonomii pracy, mamy na myśli zorganizowanie miejsca pracy w taki sposób, aby stanowisko oraz ogólne warunki zostały przystosowane do psychofizycznych możliwości pracownika. Ma to na celu jak najbardziej komfortową aranżację miejsca do pracy w biurze i wprowadzenie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu podczas pracy oraz poprawie wydajności kadry pracowniczej. W zakres ergonomicznego miejsca pracy wchodzi wszystko, co pozwala lepiej zorganizować wykonywanie obowiązków. Należy tu uwzględnić między innymi takie elementy jak:
- odpowiednie ustawienie fotela biurowego,
- wysokość biurka,
- dostosowanie ekranu monitora do wysokości oczu,
- organizację przyborów do pracy,
- uporządkowanie dokumentów i akcesoriów biurowych,
- harmonizację otoczenia (rośliny w biurze, ograniczenie hałasu, odpowiednie oświetlenie).
Dobra organizacja miejsca pracy
W pracy biurowej najbliższe otoczenie ma duży wpływ na wydajność pracy. Odpowiednie zorganizowanie miejsca do pracy jest więc bardzo ważne i niesie ze sobą sporo korzyści, między innymi:
- poprawę koncentracji – bałagan na biurku, zbyt gorąca temperatura we wnętrzu, złe oświetlenie – wszystko to może rozpraszać pracowników i obniżać ich efektywność,
- zmniejszenie stresu – dbając o otoczenie, które będzie wpływać kojąco na zmysły, można zminimalizować poziom stresu w pracy,
- zwiększenie wydajności – jest to chyba największa zaleta dobrej organizacji miejsca pracy. Im lepiej pracownik czuje się w swoim kąciku pracowniczym, tym łatwiej mu się pracuje, może więc zrobić więcej, a efekty jego pracy będą lepsze.
Zasady dobrej organizacji miejsca pracy
Dobra organizacja pracy to zadbanie o miejsce, w którym wykonuje się obowiązki. Warto kierować się poniższymi wskazówkami:
- ograniczenie hałasu – w pracy biurowej cisza ma duże znaczenie, ciekawym rozwiązaniem są ścianki akustyczne, takie jak mobilne ścianki biurowe Mikomax, które świetnie sprawdzą się w biurach open space. Ścianka gwarantuje izolację akustyczną, jednocześnie poprawiając estetykę miejsca,
- odpowiednie oświetlenie – praca przy komputerze męczy oczy. Zastosowanie odpowiedniego oświetlenia zwiększy komfort pracy pracowników,
- porządek i odpowiednie rozmieszczenie mebli – warto urządzić swoje stanowisko pracy w sposób, zapewniający dobre samopoczucie,
- kontrola temperatury – skupieniu sprzyja optymalna dla ciała temperatura. Warto więc zadbać o to, aby w biurze panowała zawsze temperatura pokojowa, stawiając na nowoczesne systemy zarządzania temperaturą wewnątrz pomieszczeń.
Dodaj komentarz