Bankowość internetowa i aplikacje mobilne szybko zyskały popularność – wiele osób na co dzień załatwia różne sprawy w swoim banku online ze względu na wygodę. Nie trzeba tracić czasu na dojazd i stanie w kolejkach, można szybko sprawdzić stan konta, prostsze są też zakupy czy wykonanie przelewu, można nawet wziąć kredyt lub pożyczkę bez wychodzenia z domu. By jednak wszystko odbyło się sprawnie, pamiętaj o kilku zasadach bezpieczeństwa.
Pod tą nazwą kryje się komunikacja z bankiem za pośrednictwem internetu, w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca. Bankowość elektroniczna pozwala na realizację wielu usług drogą internetową z poziomu aplikacji w telefonie albo witryny internetowej banku – to najpopularniejsze formy bankowości elektronicznej.
Za pośrednictwem aplikacji wybranego banku masz pełną kontrolę nad swoimi pieniędzmi – możesz na przykład szybko zmienić dane kontaktowe, sprawdzić miesięczne wydatki, wykonać transakcję, zwiększyć limity albo wysłać wniosek o pożyczkę lub nową kartę. Bankowość elektroniczna dla firm, jak i osób prywatnych to komfort i maksimum korzyści.
Skuteczny i aktualny antywirus. Wygoda to jedno, równie ważne jest bezpieczeństwo – przede wszystkim zadbaj o ochronę swoich najważniejszych danych i zainwestuj w dobry program antywirusowy. Ważne, by był regularnie aktualizowany. Bez niego korzystanie z banku przez internet może nieść ze sobą duże ryzyko. Oprogramowanie zabezpieczy komputer przed atakiem hakerów. Weź pod uwagę, że bank może odmówić zwrotu Twoich środków na konto, jeśli zaniedbasz tę kwestię – podstawą do złożenia roszczenia jest zaktualizowany program antywirusowy. To samo dotyczy smartfona – na nim również warto zainstalować antywirusa.
Zaufany, prywatny komputer, tablet lub smartfon. Używaj jedynie zaufanego urządzenia, do którego masz dostęp Ty lub osoby zaufane, nie wprowadzaj danych logowania na innym sprzęcie. Równie ważni są dostawcy internetu i sieć, unikaj m.in. hotspotów.
Chroń dane logowania. Zapamiętaj i nie udostępniaj loginu i hasła, nie zezwalaj przeglądarce internetowej na ich zapamiętanie, nie przechowuj w łatwo dostępnych miejscach (np. w notatniku na pulpicie). Zmieniaj hasło co najmniej raz na trzy miesiące. Pamiętaj, by po skorzystaniu z aplikacji czy serwisu zawsze bezpiecznie się wylogować.
Uważaj na fałszywe powiadomienia z banku. Upewniaj się, że otrzymywane wiadomości na pewno pochodzą z Twojego banku. Maile z prośbą o weryfikację konta z odnośnikiem do zalogowania to jedna z metod stosowanych przez oszustów. Bank nigdy nie żąda danych do logowania ani danych karty kredytowej jak PIN lub kod CVV, nie prosi też o instalację dodatkowego oprogramowania z nieznanych źródeł. Jakiekolwiek wiadomości mailowe lub w formie SMS-ów z nieznanych źródeł zawierające link najlepiej od razu kieruj do kosza albo spamu – jeśli nie znasz nadawcy, nie klikaj ich.
Dodaj komentarz