orły 2024

ORŁY 2024

Opublikowano: 7 marca 2024

Nagrody Orłów, które są z brązu i z marmuru, stanowią wyjątkowe wyróżnienie w polskim świecie filmowym. Już po raz 26. Polska Akademia Filmowa uhonorowała wybitne osiągnięcia w kinematografii, gromadząc filmową elitę w Teatrze Polskim w Warszawie podczas poniedziałkowej gali.

„Zielona granica”, najgłośniejsza produkcja ubiegłego roku w reżyserii Agnieszki Holland, została uznana przez Polską Akademię Filmową za najlepszy film i otrzymała najważniejszą nagrodę tego wieczoru. Doceniona reżyserka odebrała także specjalnego Orła – nagrodę za osiągnięcia życia.

“Jesteśmy dumni, że zrobiliśmy film z potrzeby serca, z gniewu, rozpaczy, ale też z nadziei, że możemy tym filmem coś zmienić. Cieszę się, Akademio, że przyznaliście nam za ten film nagrodę […]. Jest coś takiego jak Europa, jak wspólnota europejska, jak wspólnota ludzi, którzy chcą się wspierać. Tylko w ten sposób możemy robić coś, co przekracza granice, więc przekraczajmy granice” — zaapelowała Agnieszka Holland.

Najlepszą Pierwszoplanową Rolę Kobiecą  zdaniem Akademii stworzyła  Magdalena Cielecka w filmie “Lęk” ” – „ Jestem bardzo szczęśliwa, bardzo się cieszę,  bo to mój pierwszy Orzeł. Jestem  ogromnie usatysfakcjonowana  zwłaszcza ,że  jest to  nagroda za rolę, która była dla mnie ważna, trudna, interesująca, była przepięknym wyzwaniem,  bo musiałam dostosować swoje ciało do wiarygodnego poziomu, osoby chorej terminalnie a więc musiałam być przez  5 miesięcy na restrykcyjnej diecie, schudłam 8 kilo, obcięłam włosy wszystko dla uwiarygodnienia tej postaci” –wyznała aktorka

Film opowiada ostatnią podróż dwóch sióstr do Szwajcarii do klinki, gdzie jedna z nich ma się poddać eutanazji.  „Jest to film drogi o relacji bliskich sobie kobiet, w moim odczuciu jest to także film o wyborze i mówi o tym, że w decyzjach tak ważnych jak decydowanie o życiu i śmierci powinniśmy być wolni, to powinien być nasz  wolny świadomy wybór” Ten film otwiera dyskusje o eutanazji, o wolności wyboru, o wolności decydowania o sobie samym, na jakich warunkach mamy zakończyć swoje życie-dodała Cielecka.

Prawdziwym triumfatorem wieczoru, okazał się „KOS”  zdobywając aż 6 statuetek, w tym za reżyserię dla Paweł Maślony i za scenariusz dla Michała  A. Zielińskiego. To osadzona w przededniu insurekcji kościuszkowskiej awanturniczo-przygodowa opowieść o meandrach polskiej historii, za którą  doceniono twórców obrazu także w kategoriach : Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca – Agnieszka Grochowska , dźwięk -Radosław Ochnio, Adam Szlenda i Filip Krzemień, charakteryzację- Aneta Brzozowska oraz  kostiumy -Dorota Roqueplo. „ KOS” był  nominowany do Orłów aż w szesnastu  kategoriach,  to absolutny rekord w historii Polskich Nagród Filmowych.

Do historii przejdzie  zabawne przemówienie nieobecnego  na gali reżysera „ KOS „Pawła Maślony,  w imieniu,  którego  list od reżysera  odczytała  Agnieszka Grochowska przy gromkim aplauzie zgromadzonej widowni.

Cztery statuetki otrzymał  „FILIP ” to koprodukcja TVP  i Akson Studio, w tym za Najlepszą Pierwszoplanową Rolę Męską dla  Eryka Kulma jr. Producent Michał Kwieciński wyznał „ Na pewno bez Eryka Kulma tego filmu by nie było  albo byłby zupełnie inny, także to jest  najsilniejszy punkt, największy atut tego filmu”.

„Filip” otrzymał także  Orła za Najlepsze zdjęcia  dla Michała Sobocińskiego, Najlepszy Montaż dla  Nikodema Chabiora  i Najlepszą Scenografię, którą odebrali   Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński.

Odkryciem roku okazał się Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu „TYLE CO NIC”

Największym przegranym  tegorocznej gali okazał się  Doppelgänger. Sobowtór”  w reżyserii  Jana Holoubka, który z 14 nominacij, otrzymał tylko jedną statuetkę Orła za Najlepsze Role Drugoplanowe Męskie, który trafił do rąk Tomasza Schuchardta.

Do polskiego kandydata do Oskarów czyli filmu ” CHŁOPI” w reżyserii  DK Welchman i Hugh Welchman,  powędrowała nagroda publiczności, doceniono też muzykę  Łukasza “L.U.C.” Rostkowskiego

Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się “1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i  Kordiana Kądzieli wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film “Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark.

26 galę Orłów poprowadzili Karolina Korwin-Piotrowska i Błażej Hrapkowicz. Podczas ceremonii wybrano też Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej. Po raz kolejny stanowisko to piastować będzie Dariusz Jabłoński. Konkurs organizowany jest od 1999 r. przez Niezależną Fundację Filmową. Nagrody przyznawane są w 18 kategoriach, a dodatkowo nagroda Złotego Orła trafia do osoby, która została doceniona za osiągnięcia artystyczne życia.  Wśród nagrodzonych złotymi statuetkami są  m.in. Janusz Majewski,  Danuta Szaflarska, Franciszek Pieczka,  Janusz Gajos, Sylwester Chęciński,  Jerzy Stuhr. To wyjątkowe wydarzenie kontynuuje tradycję nagradzania największych talentów polskiego kina, przywracając hołd dla osiągnięć artystycznych życia.

Dorota Tuńska

fot. AKPA

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *