Zakłady Mechaniczne BUMAR – ŁABĘDY S.A. w Gliwicach są jednym z liderów działań, których celem jest wzmocnienie pancernego potencjału państwa. Na pytanie „Co tam, panie, w zbrojeniówce?” odpowiedź może być tylko jedna: „Łabędy trzymają się mocno”.
Ostatnia dekada dla polskiego przemysłu pancernego to szereg prób stworzenia rozwiązań innowacyjnych oraz modernizacyjnych istniejącego sprzętu. Zakłady Mechaniczne „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. właśnie realizują największy kontrakt związany z modernizacją czołgów Leopard 2A4 do wersji Leopard 2PL, a zarazem wciąż pracują nad rozwiązaniami modernizacyjnymi czołgów z rodziny T-72. Są także ważnym potencjalnym uczestnikiem fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania Wozu Zabezpieczenia Technicznego dla ciężkiego typu sprzętu gąsienicowego, dedykowanego głównie Leopardom.
Największy kontrakt na modernizację sprzętu pancernego w ostatnich latach to umowa o wartości 2415 mld zł zawarta pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa SA i Zakłady Mechaniczne „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. Przewiduje ona przeprowadzenie modernizacji 128 czołgów podstawowych Leopard 2A4 do wersji 2PL. Jednym z najważniejszych elementów całego programu jest uzyskanie przez polski przemysł potencjału gwarantującego podniesienie walorów techniczno-taktycznych tego czołgu.
Gliwickie Zakłady Mechaniczne „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. są niewątpliwie jednym z najpoważniejszych kandydatów pretendujących do roli dostawcy wozów zabezpieczenia technicznego dedykowanych Leopardom – modernizowanym dla polskiej armii czołgom, ważącym prawie 60 ton, które wymagają nowej klasy wozów przeznaczonych do ich obsługi. Aktualnie „ŁABĘDY” uczestniczą w ogłoszonym przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznym, który wszedł w fazę analityczno-koncepcyjną w zakresie możliwości pozyskania WZT.
PT-17 to kolejna propozycja modernizacji czołgów rodziny T-72 oraz PT-91 Twardy, która zostanie zaprezentowana podczas tegorocznego MSPO. Zakłady „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. opracowały pakiet modernizacyjny, którego celem jest pozbycie się słabych punktów czołgów T-72 poprzez zwiększenie siły ognia, osłonności balistycznej i mobilności oraz podniesienie komfortu pracy załogi. Na podwoziu czołgu o wzmocnionym zawieszeniu, wyposażonym w POWER-PACK (silnik S1000R z przekładnią ESM-350M), agregat prądotwórczy APU i klimatyzację, sterowanym za pomocą wolantu kierownicy, zamontowano opancerzenie dodatkowe (pancerz kompozytowy). To z kolei wyposażono w armatę ukraińską KBM-2 120 mm/L50. Automat załadowania umieszczony został w niszy wieży (22 szt. amunicji scalonej kal 120 mm).
Zamontowano niezależny agregat prądotwórczy APU o mocy 8–10 kW. Stanowisko kierowcy wyposażono w noktowizor PNK-72 „Radomka”. Koncepcja modernizacji PT-91M2, przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków finansowych, obejmuje także zastosowanie nowych przyrządów optoelektronicznych, oferuje podniesienie walorów ogniowych i trakcyjnych oraz zwiększenie poziomu ochrony balistycznej.
Fot. Zakłady Mechaniczne „BUMAR – ŁABĘDY” S.A.
Dodaj komentarz