Komfortowo po… lodzie – Alfa Romeo Crosswagon. „Terenowy” wygląd modelu Crosswagon tworzą aluminiowe listwy ochronne pod drzwiami, specjalne przednie i tylne zderzaki z aluminiowymi wzmocnieniami, oryginalna krata zderzaka i relingi dachowe. Istotne jest także podniesione o prawie 6 cm zawieszenie i koła 225/55 R17 z wielosezonowymi oponami. Specjalny bieżnik zapewnia wysoki komfort jazdy w normalnych warunkach, jak i znacznie utrudnionych.
Silnik to 4-cylindrowa jednostka w układzie liniowym, o średnicy cylindrów 82 mm i skoku 90,4 mm. 1.9 JTD 16v Multijet. Dostarcza moc 110 kW (150 KM). Samochód ma mechaniczną 6-stopniową skrzynię biegów o sportowej charakterystyce.
Zabezpieczający przed blokadą kół układ ABS Bosch 5.7 tworzą cztery czujniki aktywne i centralka hydrauliczna z 12 elektrozaworami. Układ ABS obejmuje elektroniczny korektor siły hamowania EBD, rezultatem jest rozłożenie siły hamowania na poszczególne koła w taki sposób, aby zapobiec ich zablokowaniu. System dopasowuje swoje działanie do warunków przyczepności samych kół i skuteczności klocków hamulcowych, w rezultacie ogranicza ich przegrzewanie.
VDC stale kontroluje przyczepność opon do nawierzchni. Dzięki zespołowi czujników mierzy obrót korpusu samochodu wokół własnej osi, przyspieszenie boczne oraz kąt kierownicy wybrany przez kierowcę. Następnie porównuje te dane z parametrami przetworzonymi przez centralkę elektroniczną. Na ich podstawie stwierdza, czy samochód pokonuje łuk w granicach przyczepności. Aby przywrócić żądaną trajektorię, układ generuje moment siły przeciwny do powodującego utratę stabilności.
Na podstawie mierzonej przez czujniki ABS liczby obrotów kół, układ oblicza stopień ich poślizgu i uruchamia dwa różne układy sterowania przywracające przyczepność. Gdy w poślizg wpada tylko jedno koło, jest ono automatycznie hamowane a konkretnie bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Przypomina to działanie samoblokującego mechanizmu różnicowego, co pozwala Alfie Crosswagon jeździć po lodzie. Wyłączenie ASR jest obowiązkowe tylko podczas jazdy z łańcuchami, ponieważ dla przekazania siły na podłoże koło musi „nabrać” śniegu poprzez krótkie poślizgi, którym ASR stara się zapobiegać.
Jerzy Bojanowicz
Dodaj komentarz