Komfortowo po... lodzie -Alfa Romeo Crosswago

Komfortowo po… lodzie – Alfa Romeo Crosswagon

Opublikowano: 1 września 2004

Na 74. Salonie Samochodowym w Genewie miała miejsce premiera Alfy Romeo Crosswagon, wyposażonej w najnowocześniejsze układy antypoślizgowe.

Komfortowo po… lodzie – Alfa Romeo Crosswagon. „Terenowy” wygląd modelu Crosswagon tworzą aluminiowe listwy ochronne pod drzwiami, specjalne przednie i tylne zderzaki z aluminiowymi wzmocnieniami, oryginalna krata zderzaka i relingi dachowe. Istotne jest także podniesione o prawie 6 cm zawieszenie i koła 225/55 R17 z wielosezonowymi oponami. Specjalny bieżnik zapewnia wysoki komfort jazdy w normalnych warunkach, jak i znacznie utrudnionych.

Prawdziwą nowością jest zastosowanie stałego napędu 4×4 z trzema mechanizmami różnicowymi i układem Torsen C. Pozwala to przekazać różne wartości momentu na przednią i – preferowaną – tylną oś.

Silnik to 4-cylindrowa jednostka w układzie liniowym, o średnicy cylindrów 82 mm i skoku 90,4 mm. 1.9 JTD 16v Multijet. Dostarcza moc 110 kW (150 KM). Samochód ma mechaniczną 6-stopniową skrzynię biegów o sportowej charakterystyce.

Hydrauliczny układ hamulcowy ze wspomaganiem składa się z dwóch skrzyżowanych niezależnych obwodów. Zapewniają one skuteczność i szybkie oraz redukcję drogi hamowania. Przednie tarcze o średnicy 330 mm  są wentylowane. Stałe aluminiowe szczęki firmy Bremo mają błyszczący czarny kolor.

Zabezpieczający przed blokadą kół układ ABS Bosch 5.7 tworzą cztery czujniki aktywne i centralka hydrauliczna z 12 elektrozaworami. Układ ABS obejmuje elektroniczny korektor siły hamowania EBD, rezultatem jest rozłożenie siły hamowania na poszczególne koła w taki sposób, aby zapobiec ich zablokowaniu.  System dopasowuje swoje działanie do warunków przyczepności samych kół i skuteczności klocków hamulcowych, w rezultacie ogranicza ich przegrzewanie.

Bezpieczeństwo jazdy wspomagają: układ VDC i system ASR. VDC jest zawsze aktywny, lecz gdy w warunkach niskiej przyczepności dokonamy gwałtownej redukcji biegu, włączy się MSR.

VDC stale kontroluje przyczepność opon do nawierzchni. Dzięki zespołowi czujników mierzy obrót korpusu samochodu wokół własnej osi, przyspieszenie boczne oraz kąt kierownicy wybrany przez kierowcę. Następnie porównuje te dane z parametrami przetworzonymi przez centralkę elektroniczną. Na ich podstawie stwierdza, czy samochód pokonuje łuk w granicach przyczepności. Aby przywrócić żądaną trajektorię, układ generuje moment siły przeciwny do powodującego utratę stabilności.

VDC uzupełnia, uruchamiany automatycznie przy włączeniu silnika, zapobiegający poślizgowi, układ Anti Slip Regulation, który optymalizuje napęd przez działanie na hamulce i silnik.

Na podstawie mierzonej przez czujniki ABS liczby obrotów kół, układ oblicza stopień ich poślizgu i uruchamia dwa różne układy sterowania przywracające przyczepność.  Gdy w poślizg wpada tylko jedno koło, jest ono automatycznie hamowane a konkretnie bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Przypomina to działanie samoblokującego mechanizmu różnicowego, co pozwala Alfie Crosswagon jeździć po lodzie. Wyłączenie ASR jest obowiązkowe tylko podczas jazdy z łańcuchami, ponieważ dla przekazania siły na podłoże koło musi „nabrać” śniegu poprzez krótkie poślizgi, którym ASR stara się zapobiegać.

Jerzy Bojanowicz

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Serwis klimatyzacji samochodowej
Niemal wszystkie popularne modele samochodów, które zostały...
powłoka ceramiczna
Wiele osób ceni sobie wizualny aspekt swojego samochodu. Lśn...
Felgi zimowe
Wraz z nadejściem zimy, większość kierowców zaczyna się zast...
Ferrari 458
Wielu miłośników motoryzacji chciałoby przynajmniej raz prze...
Kia
Blog Kiawiarnia to miejsce, gdzie pasja do motoryzacji łączy...