Farba kamuflażowa na każdą okazję

Opublikowano: 10 września 2016

Rozmowa z Markiem Michalskim, głównym technologiem, i Tomaszem Śliwińskim, dyrektorem handlowym F.H. BARWA

Jakie produkty z państwa oferty są przeznaczone dla wojska?

Tomasz Śliwiński: – Zakres odbiorców BARWY jest bardzo szeroki – nasze produkty trafiają do różnych gałęzi przemysłu, takich jak transport drogowy, rolnictwo czy kolejnictwo. W gamie oferowanych wyrobów mamy specjalną linię przeznaczoną dla wojska, w tym farby kamuflażowe, certyfikowane przez Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej na zgodność z normą obronną NO-80 A200. Naszą tegoroczną autorską nowością jest kamuflaż tymczasowy.

Marek Michalski: – Produkt ten o symbolu BT500 będzie dostępny w kilku wersjach kolorystycznych. Farba maskująca, opracowana we własnym laboratorium, została zgłoszona do Urzędu Patentowego i prawdopodobnie będzie produktem chronionym. Dzięki wieloletniej współpracy znamy potrzeby armii i nasz najnowszy produkt jest właśnie odpowiedzią na nie.

 

Farba służy do czasowego, czyli sezonowego kamuflażu pojazdów wojskowych, a mianowicie wiosenno-letniego, jesienno-zimowego i zimowego. Po upływie trzech miesięcy może zostać usunięta, nie niszcząc całorocznej powłoki, na którą została naniesiona. Dzięki naszemu rozwiązaniu pojazdy wojskowe mogą być również przemalowane na okres misji, w zależności od potrzeb i konkretnych warunków.

Główną zaletą naszej farby tymczasowej jest nowatorski sposób jej usuwania za pomocą myjki wysokociśnieniowej z odpowiednią temperaturą, bez użycia środków chemicznych. To wyróżnia nasz produkt spośród innych dostępnych na rynku, które wymagają użycia zmywacza, szlifowania, śrutowania itd. Co ważne, możliwe jest też nanoszenie farby w warunkach polowych.

Jak będą państwo szukać zbytu?

TŚ: – Współpracujemy głównie z dużymi odbiorcami, dlatego stworzyliśmy laboratorium akredytowane przez PCA. Pozwala to dostosować farbę do specyficznych potrzeb poszczególnych klientów. To bardzo ważne na dynamicznym rynku, zwłaszcza w świetle rozwijającej się nanotechnologii, która zmienia właściwości farb.

Jak podchodzą państwo do tematu jakości?

MM: – Z myślą o jakości produktów i konkurencyjnych nowatorskich rozwiązaniach stale zacieśniamy współpracę z akademickimi jednostkami badawczymi. Między innymi takimi jak Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej, Politechnika Świętokrzyska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach i Instytut Kolejnictwa.

Wielu studentów odbywa u nas praktyki i pisze prace dyplomowe, a nasz pracownik ma otwarty przewód doktorski. Posiadamy certyfikat AQAP 2120:2009, co roku przechodzimy kontrolne audyty, prowadzone przez CCJ, stosujemy też system zarządzania jakością, zgodny z normą ISO 9001:2008.

Rozmawiali Jarosław Dudek i Mariusz Gryżewski

 

 

Jarosław Czajkowski, właściciel F.H. BARWA

Mieliśmy skromne początki, bowiem pierwsze kroki stawialiśmy jako sklep z farbami w Kielcach, przejęty po Społem. Zaczynaliśmy od farb samochodowych, z czasem rynek wymusił bardziej innowacyjne produkty do malowania pojazdów. W latach 90. sprowadziliśmy pierwsze lakiery w systemie mieszalniczym z Austrii, rozpoczynając współpracę z PPG Refinish.

W 2004 r. zostaliśmy partnerem PPG GI na Polskę i do tej pory dostarczamy farby i systemy lakiernicze dla przemysłu, w sumie do ponad 130 firm, które korzystają z naszych farb w procesie produkcji. Początkowo zatrudnialiśmy trzy osoby, dziś zespół liczy 54 pracowników. Cieszymy się, że udało nam się utrzymać na rynku przez ponad 25 lat i że stale mamy do zaproponowania konkurencyjne produkty, czego przykładem jest opracowana przez nas ostatnio specjalistyczna farba kamuflażowa, wytwarzana na komponentach PPG.

To, że rezultat własnych prac badawczych w postaci tymczasowej farby kamuflażowej, stworzonej w naszym laboratorium, otrzymał certyfikat za innowacyjność, jest dla mnie sygnałem, że zmierzamy w dobrą stronę. Nie warto szczędzić środków na inwestycjach w rozwój, dlatego stale opracowujemy innowacyjne produkty, by zawsze być o krok przed konkurencją.

Mamy też plany na kolejne autorskie rozwiązania – w najbliższym czasie będzie to system do malowania dla kolejnictwa według nowej normy. Nasze produkty nie należą do najtańszych, ale za ceną idzie kompleksowa usługa: od dostawy, przez dostosowanie technologii do warunków klienta, po wsparcie techniczne, pomiary środowiskowe – LZO – i utylizację odpadów. Wiemy, że tylko wysoki poziom oferty może być dziś argumentem na rynku, toteż z przekonaniem mogę powiedzieć, że żyjemy z jakości.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Marynarka wojenna
Marynarka wojenna jest jednym z pięciu rodzajów Sił...
fregaty dla marynarki wojennej
W ramach programu „Miecznik” trzy nowe fregaty mają...
F-35
Amerykański myśliwiec piątej generacji F-35 uchodzi za najdr...
Czołg Abrams
14 lipca 2021 roku na terenie 1. Warszawskiej Brygad...
Marcin Bruske
Chociaż może się wydawać, że czasami trudno połączyć...