Szeroki zakres usług badawczych na rzecz OiB oferowanych przez Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji obejmuje przede wszystkim zaawansowane badania wyrobów o przeznaczeniu specjalnym
Rozbudowane zaplecze badawcze Instytutu pozwala na realizację badań na różnych etapach rozwoju produktów, poczynając od badań symulacyjnych/numerycznych, poprzez eksperymentalne badania weryfikacyjne, po badania na potrzeby potwierdzania zgodności w procesach homologacji oraz certyfikacji. Ponadto w Instytucie podejmowane są projekty B+R na rzecz innowacyjnych produktów o przeznaczeniu wojskowym.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji działa na podstawie koncesji Nr B-072/2017, uprawniającej do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie obrotu technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja. Instytut posiada akredytację wydaną przez Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji oraz Polskie Centrum Akredytacji dla Zespołu Laboratoriów i Jednostki certyfikującej wyroby.
W Laboratorium Badań Pojazdów realizowane są prace badawczo-rozwojowe na rzecz polskiego przemysłu obronnego dotyczące pojazdów kołowych, a dokładniej ich możliwości taktyczno-technicznych w zakresie potrzeb realizacji określonych zadań w różnych warunkach ruchu. W ramach projektów zbrojeniowych przeprowadzane są badania pojazdów logistycznych oraz innych pojazdów o przeznaczeniu wojskowym. Zakres badań obejmuje m.in.: trwałość, niezawodność, zdolność pokonywania przeszkód terenowych, odporność na działanie warunków środowiskowych, zużycie paliwa, zasięg, stabilność ruchu (statyczną i dynamiczną), prędkość maksymalną, przystosowanie do transportu lotniczego, jak również skuteczność działania układu kierowniczego i hamulcowego.
Instytut posiada również kompetencje w zakresie badań pojazdów do przewozu wartości pieniężnych, tzw. bankowozów, realizowanych m.in. w Laboratorium Elektroniki i Akustyki. W ramach takich badań przeprowadzana jest analiza budowy pojazdu, poziomu i rodzaju jego zabezpieczeń i jego przedziału ładunkowego oraz sprawdzana jest instalacja elektryczna.
Pojazdy specjalne badane są także w Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów, które prowadzi badania w zakresie bezpieczeństwa biernego pojazdów – nie tylko w zastosowaniach cywilnych, lecz także na potrzeby przewozu osób w pojazdach służb mundurowych. Do wiodących badań należą m.in. badania dynamiczne zabudów przedziałów pasażerskich w pojazdach specjalnych (pojazdy służby więziennej, straży granicznej, pojazdy policyjne) oraz badania przedziałów medycznych służb ratowniczych (badania ambulansów i ich wyposażenia).
Instytut współpracuje z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej oraz firmą INTAP Advanced Technology. W ramach tej współpracy zostanie opracowany „Wielofunkcyjny fotel wyposażony w urządzenie zabezpieczające kierowcę i członków załogi pojazdu specjalnego przed skutkami pionowych obciążeń dynamicznych o charakterze impulsowym”. Efektem projektu będzie fotel przeznaczony do pojazdów specjalnych, w szczególności wozów bojowych i innego typu pojazdów wojskowych, wyposażony w układ zabezpieczający członka załogi przed skutkami wybuchu improwizowanego ładunku wybuchowego.
Wśród realizowanych w ostatnich latach projektów warto wymienić również projekt ukierunkowany na opracowanie Platformy Autonomicznej Wsparcia Operacyjnego – elektrycznego pojazdu terenowego dedykowanego dla służb mundurowych oraz projekt mający na celu zwiększenie niezawodności układu zawieszenia wieloosiowych pojazdów terenowych poprzez zastosowanie nowoczesnych technik materiałowych.
zdjęcie: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji.
Dodaj komentarz