Menu

Modne crossovery i SUVy w Polsce

Samochody terenowo – rekreacyjne stają się coraz popularniejsze w Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach Europy. Z roku na rok zwiększa się liczba ich użytkowników. Jakie są najbardziej popularne auta w tej klasie? Dlaczego coraz chętniej kupujemy modne crossovery i SUV-y?

Od stycznia do listopada 2018 r. w Polsce zarejestrowano ponad 155,1 tys. samochodów terenowo – rekreacyjnych: crossoverów, SUVów i samochodów terenowych. W porównaniu do 2017 r. jest to wzrost o ponad 27,6%. W liczbach bezwzględnych oznacza to ponad 33,56 tys. więcej nowo zarejestrowanych samochodów w minionym roku w porównaniu z 2017 r. – wynika z najnowszych danych Samar.

Dlaczego są modne crossovery i SUVy?

Historia SUV-ów ma już ponad 20 lat. W tym czasie nastąpiła duża zmiana w postrzeganiu tego typu aut. Zanim wymyślono crossovery i SUV-y, były po prostu samochody terenowe, przeznaczone – zgodnie z nazwą – do jazdy w terenie. Nie były one jednak przydatne dla szerokiego grona odbiorców. Mało kto potrzebuje na co dzień surowe, oferujące zwykle minimalny komfort auto do jazdy po wertepach.

Firmy produkujące samochody terenowe, chcąc rozszerzyć paletę swych klientów, zaczęły więc oferować auta o nieco mniejszych zdolnościach do jazdy w terenie, ale za to bardziej komfortowe. Trafiło to w gusta znacznie większej liczby użytkowników – mówi Darek Balcerzyk, ekspert z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar (IBRM Samart).

Widać to w zwiększającej się, z roku na rok, liczbie nowo zarejestrowanych samochodów z tego segmentu.

Nissan na 1. miejscu w TOP 10 marek

W Polsce wśród najczęściej rejestrowanych marek w grupie samochodów terenowo – rekreacyjnych rekordzistą jest Nissan. W 2018 r. samochody firmy Nissan były na pierwszym miejscu w rankingu dziesięciu najczęściej rejestrowanych aut terenowo – rekreacyjnych TOP 10 przeprowadzonym przez firmę Samar. Od stycznia do listopada 2018 r. w Polsce zarejestrowano ponad 12,57 tys. samochodów terenowo rekreacyjnych tej marki, w tym najwięcej modnych crossoverów. Na drugim miejscu jest Toyota z pond 11,3 tys. zarejestrowanymi w tym czasie autami hybrydowymi. Na kolejnych miejscach są: Kia, Hyundai, Dacia, Volkswagen, Mercedes, Renault, BMW i na dziesiątym miejscu Volvo.

TOP 10 modeli 2018 r – modne crossovery w 2018 r.

Dacia Duster i Nissan Qashqai to modne crossovery w Polsce. W rankingu Top 10 modeli w 2018 r. najczęściej rejestrowanych w naszym kraju samochodów terenowo-rekreacyjnych te dwa modele biją rekordy. Dacia Duster jest na pierwszym miejscu z prawie 10 tys. nowo zarejestrowanymi aut. Na drugim miejscu jest Nissan Qashqai z 8,1 tys. zarejestrowanych pojazdów. Na trzecim miejscu jest Hyundai Tucson. Na czwartym Toyota C-HR. Na kolejnych miejscach plasują się: Volksvagen Tiguan, Kia Sportage i Toyota RAV4.

Modne crossovery – Nissan Qashqai

W czym tkwi tajemnica rynkowego sukcesu crossovera Nissan Qashqai?

Tajemnica crossovera marki Nissan tkwi niewątpliwie w jego atrakcyjnym wyglądzie i wygodzie użytkowania. Ponadto Qashqai oferuje wysoki poziom wyposażenia, jest wykończony doskonałej jakości materiałami oraz oferuje nowoczesne i ekonomiczne silniki. A to wszystko za rozsądną cenę. Model okazał się być doskonałą odpowiedzią na potrzeby klientów szukających na rynku samochodu, który będzie łączył najlepsze elementy rodzinnego hatchbacka z cechami popularnych SUV-ów – mówi Andrzej Alama, prezesa zarządu firmy Odyssey.Nissanowi udało się stworzyć nowy segment, który obecnie bardzo dynamicznie się rozwija. Gdy ponad 10 lat temu Qashqai debiutował, nie miał żadnej konkurencji. Dzisiaj wciąż stanowi punkt odniesienia dla modeli innych marek, plasując się w absolutnej czołówce swojego segmentu – dodaje.

Dlaczego kupujemy modne crossovery i SUVy?

Modne crossovery i SUVy są chętnie kupowane ze względu na niższą cenę niż samochody terenowe. Ale tajemnica ich sukcesu nie tkwi tylko w cenie.

Modne crossovery i SUV-y sprawdzają się w codziennym użytkowaniu w mieście. Bezdroży zaznają jedynie okazjonalnie, przeważnie nie oddalając się od zbawczej mocy asfaltu. Ich właściciele nie wykorzystują nawet ułamka potencjalnych możliwości swych aut. W efekcie, klasyczne terenówki zaczęły odchodzić w rynkowy niebyt. Ich miejsce zajęły SUV-y. Kolejnym etapem rozwoju rynku było pojawienie się tzw. crossoverów. Auta te często nie mają już nawet napędu 4×4, a tylko pakiety stylizacyjne, mające je upodobnić do aut terenowych – mówi D. Balcerzyk z IBRM Samart.

Wyższe zawieszenie i czasem napęd na cztery koła satysfakcjonują użytkowników pojazdów, którym dzielności starczy na bezpieczne pokonanie krawężnika, garbu zwalniającego, czy szutrówki prowadzącej do domku za miastem, zaś w zimie – cienkiej warstwy śniegu czy błota – dodaje ekspert z Samar.

Crossovery i SUVy podbijają rynek

Segment SUV i crossoverów jest najszybciej rosnącym segmentem na rynku nowych samochodów. Pojazdy tego typu przestały być rynkową ekstrawagancją. Stały się niezbędnym uzupełnieniem oferty modelowej. Ze względu na swą wszechstronność, praktyczność i wysoki poziom bezpieczeństwa są chętnie kupowane jako auta rodzinne. Za kierownicą nawet dużych SUV-ów i modnych crossoverów chętnie zasiadają kobiety.

Taka zmiana postrzegania i użytkowania SUV-ów oraz crossoverów odbiła się na popularności innych segmentów samochodów, Szczególnie aut typu kombi oraz vanów i mini vanów, czyli tych, które dawniej pełniły funkcję pojazdów rodzinnych – podsumowuje D. Balcerzyk z Samar.

Obecnie trudno znaleźć producenta, który nie miałby w ofercie modnych crossoverów i SUVów. Dotyczy to zarówno firm doświadczonych w produkcji aut terenowych, tj. Nissan, Mitsubishi, Jeep, Toyota czy Ford, jak i tych, które wcześniej nie kojarzyły się z tego rodzaju pojazdami, np. Dacia, SEAT, Volkswagen, Skoda, Renault, BMW, Volvo.

RAV4 jest od dziesięcioleci jednym z najmocniejszych punktów w ofercie Toyoty. Model przeszedł ewolucję od klasycznego lekkiego auta terenowego do wszechstronnego samochodu rekreacyjnego 4×4 z innowacyjnym napędem hybrydowym. Pojawienie się w 2016 r. mniejszego C-HRa wzmocniło ofertę naszej marki. Dziś wraz z obecną generacją RAV4 stanowią one o ponad 20% sprzedaży wszystkich nowych Toyot w Polsce – mówi dr Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.

Przyszłość to crossovery i SUV-y

Nic też nie wskazuje na to, by moda na SUV-y i crossovery miała wkrótce przeminąć.

– Wprost przeciwnie, na rynek trafia coraz więcej takich aut, nawet w segmentach, w których dotychczas były nieobecne np. w najmniejszych autach, jak np. Suzuki – prognozuje D. Balcerzyk z IBRM Samart.

2019 r. będzie w segmencie SUV należał do RAVa. Właśnie debiutuje jego kolejna, 5ta generacja. Samochód jest zbudowany na nowej płycie podłogowej. Posiada bardzo bogate wyposażenie już w podstawowych wersjach i dysponuje nową generacją 222-konnego napędu hybrydowego. Auto oficjalnie zadebiutuje w naszych salonach pod koniec lutego br. Jednak już dziś klienci w ciągu zaledwie kilkunastu dni złożyli ponad 300 zamówień na podstawie zdjęć oraz danych technicznych. To będzie jeden z naszych przebojów w obfitującym aż w 7 premier Toyoty 2019 roku – zapowiada prezes Jacek Pawlak z Toyota Central Europe.

Ewa Ploplis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2023