Polski Balet Narodowy

Polski Balet Narodowy ma już 15 lat

Opublikowano: 7 maja 2024

Taniec to zawód bardzo piękny, w którym piękno jest połączone z wysiłkiem. To zmaganie heroiczne. Takie, jakie jest opisane w greckich tragediach, ale ten zawód jest tak krótki jak życie pięknego motyla – Krzysztof Pastor

W Międzynarodowym Dniu Tańca 29 kwietnia 2009 roku, a więc 15 lat temu, narodził się, aby kontynuować wieloletni dorobek baletu w Teatrze Wielkim. Tę nową formację artystyczną ustanowił na wniosek Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora Teatru Wielkiego − Opery Narodowej, ówczesny minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski, wyodrębniając statutowo zespół baletowy w strukturze organizacyjnej Teatru Wielkiego − Opery Narodowej.

Polski Balet Narodowy w dobrych rękach

Na dyrektora baletu powołany został choreograf i inscenizator Krzysztof Pastor, który powrócił do kraju po ponaddwudziestoletniej karierze zagranicznej. Zadebiutował jako choreograf w 1986 roku, podczas Międzynarodowej Gali Baletowej w Łodzi, będąc jeszcze tancerzem w Amsterdamie.

W swoim dorobku Pastor posiada ponad 50 realizacji baletowych na scenach całego świata. Wystawiał balety przede wszystkim w Holandii, ale także w USA, Szkocji, Niemczech, Izraelu, Szwecji, Australii, Hongkongu i innych zakątkach świata. W swojej pracy stawia na autentyczność, naturalność i spontaniczność. Jego zdaniem sens sztuki baletowej polega na tym, żeby nawet przypadkowy widz mógł doznać w kontakcie z interpretacją taneczną wielkich wzruszeń. Taniec artystyczny ma natomiast budzić głębokie, artystyczne przeżycia, m prowokować i zachwycać. Poruszać, dawać do myślenia, pokazywać ludzkie namiętności. Balet musi być sztuką żywą. Stworzyliśmy kreatywny, dynamiczny, ambitny zespół i z tego jestem bardzo dumny. (…) Kiedy nie tańczymy, jesteśmy nieszczęśliwimówił Krzysztof Pastor w wywiadzie dla „Magazynu VIP”.

Polski Balet Narodowy

Polski balet w europejskiej czołówce

Minione lata w pełni udowodniły, że podjęte wówczas decyzje były ze wszech miar słuszne i okazały się niezwykle owocne. Dzięki nim balet w naszym teatrze uzyskał autonomię artystyczną i kierując się odtąd samodzielnie specyfiką funkcjonowania współczesnej, międzynarodowej w składzie, formacji neoklasycznej, zbudował poziom i repertuar, które uplasowały go wśród najlepszych europejskich zespołów baletowych − powiedział na uroczystości jubileuszowej dyrektor Waldemar Dąbrowski.

Dbając o różnorodność repertuaru, Polski Balet Narodowy opiera się na najlepszych adaptacjach choreograficznych klasyki baletowej, ale eksponuje również arcydzieła wielkich twórców tańca z XX wieku, takich jak Niżyński, Balanchine, Fokin, Ashton, Béjart czy MacMillan. Do współpracy zapraszani są znani międzynarodowi współcześni choreografowie. Swoją twórczość prezentują także polscy artyści, m.in. Hop, Bondara, Wesołowski, Weiss, Tyski.

Polski balet w rozkwicie

Nigdy także nie powstało u nas tak wiele baletów do muzyki polskiej: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Szymanowskiego, Morawskiego, Tansmana, Bacewiczówny, Wajnberga, Góreckiego, Kilara, Szymańskiego czy Syrewicza. Nigdy wreszcie artyści naszego baletu nie byli tak często nagradzani i odznaczani, co potwierdza i koronuje ich znakomite osiągnięcia. Doprawdy, możemy być dumni! Zespół pod dyrekcją Krzysztofa Pastora ani na moment nie ogranicza swej kreatywności – dodaje Waldemar Dąbrowski.

Powstał też bardzo interesujący program „Przyjaciel Polskiego Baletu Narodowego”, stworzony z myślą o osobach regularnie odwiedzających przedstawienia baletowe, które chcą również obserwować z bliska codzienną pracę artystów. Kolejna inicjatywa to powołanie w teatrze grupy Polski Balet Narodowy Junior, która nadaje szlif mistrzowski wybranym absolwentom polskich szkół baletowych, zanim wkroczą na profesjonalną ścieżkę zawodową.

Jubileuszowy tryptyk i nagrody artystyczne

Jubileusz 15-lecia uświetnił tryptyk baletowy „Bolero+” w choreografii Krzysztofa Pastora. To znakomity spektakl „Moving Rooms” z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego, Alfreda Schnittke, „Bolero” Maurice’a Ravela − widowisko pełne ekspresji , energii i emocji oraz balet „Kilar Concerto”, powstały z jego wcześniejszych szkiców choreograficznych do części Koncertu Wojciecha Kilara na fortepian i orkiestrę.

Polski Balet Narodowy

Na jubileuszowej uroczystości zostały wręczone nagrody. W kategorii Osobowość Polskiego Baletu otrzymał ją Paweł Chynowski, krytyk teatralny i baletowy, autor wielu librett baletowych, doceniony za istotny wkład w popularyzację sztuki baletowej oraz wpływ na kształt obecnego zespołu. Nagrodę z okazji jubileuszu 15-lecia PBN w kategorii Pedagog Polskiego Baletu Narodowego otrzymała Kalina Schubert, pedagog, główny baletmistrz zespołu. W kategorii Tancerz oraz Tancerka Polskiego Baletu Narodowego uhonorowani zostali Vladimir Yaroshenko i Yuka Ebihara, wyróżnieni za wybitne kreacje w repertuarze zespołu.

Wszystkim artystom Polskiego Baletu Narodowego składam serdeczne jubileuszowe gratulacje i życzę dalszych sukcesów, na które będziemy oczekiwać każdego następnego wieczoru, by je podziwiać i oklaskiwać ze szczerym entuzjazmem − powiedział Waldemar Dąbrowski.

Anna Arwaniti

zdjęcia: Bolero – Ewa Krasucka, Uroczystości – Adam Kozal

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *