Taniec to zawód bardzo piękny, w którym piękno jest połączone z wysiłkiem. To zmaganie heroiczne. Takie, jakie jest opisane w greckich tragediach, ale ten zawód jest tak krótki jak życie pięknego motyla – Krzysztof Pastor
W Międzynarodowym Dniu Tańca 29 kwietnia 2009 roku, a więc 15 lat temu, narodził się, aby kontynuować wieloletni dorobek baletu w Teatrze Wielkim. Tę nową formację artystyczną ustanowił na wniosek Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora Teatru Wielkiego − Opery Narodowej, ówczesny minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski, wyodrębniając statutowo zespół baletowy w strukturze organizacyjnej Teatru Wielkiego − Opery Narodowej.
Na dyrektora baletu powołany został choreograf i inscenizator Krzysztof Pastor, który powrócił do kraju po ponaddwudziestoletniej karierze zagranicznej. Zadebiutował jako choreograf w 1986 roku, podczas Międzynarodowej Gali Baletowej w Łodzi, będąc jeszcze tancerzem w Amsterdamie.
W swoim dorobku Pastor posiada ponad 50 realizacji baletowych na scenach całego świata. Wystawiał balety przede wszystkim w Holandii, ale także w USA, Szkocji, Niemczech, Izraelu, Szwecji, Australii, Hongkongu i innych zakątkach świata. W swojej pracy stawia na autentyczność, naturalność i spontaniczność. Jego zdaniem sens sztuki baletowej polega na tym, żeby nawet przypadkowy widz mógł doznać w kontakcie z interpretacją taneczną wielkich wzruszeń. Taniec artystyczny ma natomiast budzić głębokie, artystyczne przeżycia, m prowokować i zachwycać. Poruszać, dawać do myślenia, pokazywać ludzkie namiętności. Balet musi być sztuką żywą. − Stworzyliśmy kreatywny, dynamiczny, ambitny zespół i z tego jestem bardzo dumny. (…) Kiedy nie tańczymy, jesteśmy nieszczęśliwi – mówił Krzysztof Pastor w wywiadzie dla „Magazynu VIP”.
− Minione lata w pełni udowodniły, że podjęte wówczas decyzje były ze wszech miar słuszne i okazały się niezwykle owocne. Dzięki nim balet w naszym teatrze uzyskał autonomię artystyczną i kierując się odtąd samodzielnie specyfiką funkcjonowania współczesnej, międzynarodowej w składzie, formacji neoklasycznej, zbudował poziom i repertuar, które uplasowały go wśród najlepszych europejskich zespołów baletowych − powiedział na uroczystości jubileuszowej dyrektor Waldemar Dąbrowski.
Dbając o różnorodność repertuaru, Polski Balet Narodowy opiera się na najlepszych adaptacjach choreograficznych klasyki baletowej, ale eksponuje również arcydzieła wielkich twórców tańca z XX wieku, takich jak Niżyński, Balanchine, Fokin, Ashton, Béjart czy MacMillan. Do współpracy zapraszani są znani międzynarodowi współcześni choreografowie. Swoją twórczość prezentują także polscy artyści, m.in. Hop, Bondara, Wesołowski, Weiss, Tyski.
− Nigdy także nie powstało u nas tak wiele baletów do muzyki polskiej: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Szymanowskiego, Morawskiego, Tansmana, Bacewiczówny, Wajnberga, Góreckiego, Kilara, Szymańskiego czy Syrewicza. Nigdy wreszcie artyści naszego baletu nie byli tak często nagradzani i odznaczani, co potwierdza i koronuje ich znakomite osiągnięcia. Doprawdy, możemy być dumni! Zespół pod dyrekcją Krzysztofa Pastora ani na moment nie ogranicza swej kreatywności – dodaje Waldemar Dąbrowski.
Powstał też bardzo interesujący program „Przyjaciel Polskiego Baletu Narodowego”, stworzony z myślą o osobach regularnie odwiedzających przedstawienia baletowe, które chcą również obserwować z bliska codzienną pracę artystów. Kolejna inicjatywa to powołanie w teatrze grupy Polski Balet Narodowy Junior, która nadaje szlif mistrzowski wybranym absolwentom polskich szkół baletowych, zanim wkroczą na profesjonalną ścieżkę zawodową.
Jubileusz 15-lecia uświetnił tryptyk baletowy „Bolero+” w choreografii Krzysztofa Pastora. To znakomity spektakl „Moving Rooms” z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego, Alfreda Schnittke, „Bolero” Maurice’a Ravela − widowisko pełne ekspresji , energii i emocji oraz balet „Kilar Concerto”, powstały z jego wcześniejszych szkiców choreograficznych do części Koncertu Wojciecha Kilara na fortepian i orkiestrę.
Na jubileuszowej uroczystości zostały wręczone nagrody. W kategorii Osobowość Polskiego Baletu otrzymał ją Paweł Chynowski, krytyk teatralny i baletowy, autor wielu librett baletowych, doceniony za istotny wkład w popularyzację sztuki baletowej oraz wpływ na kształt obecnego zespołu. Nagrodę z okazji jubileuszu 15-lecia PBN w kategorii Pedagog Polskiego Baletu Narodowego otrzymała Kalina Schubert, pedagog, główny baletmistrz zespołu. W kategorii Tancerz oraz Tancerka Polskiego Baletu Narodowego uhonorowani zostali Vladimir Yaroshenko i Yuka Ebihara, wyróżnieni za wybitne kreacje w repertuarze zespołu.
− Wszystkim artystom Polskiego Baletu Narodowego składam serdeczne jubileuszowe gratulacje i życzę dalszych sukcesów, na które będziemy oczekiwać każdego następnego wieczoru, by je podziwiać i oklaskiwać ze szczerym entuzjazmem − powiedział Waldemar Dąbrowski.
Anna Arwaniti
zdjęcia: Bolero – Ewa Krasucka, Uroczystości – Adam Kozal
Dodaj komentarz