Sekwencje

Sekwencje – Spoza granic mowy

Opublikowano: 13 czerwca 2022

11 maja 2022 roku w Centrum Giełdowym w Warszawie odbyła się długo wyczekiwana wystawa Spoza granic mowy. Prace Moniki Drożyńskiej i Erny Rosenstein pochodzą z kolekcji Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie i uświetniły one cykl wystaw zatytułowany #Sekwencje_2.

Sylwia Szymaniak i Sarmen Beglarian, kuratorzy cyklu wystaw Sekwencje, zestawili hafty Moniki Drożyńskiej z surrealistycznymi rysunkami i obrazami Erny Rosenstein pozwalając przyjrzeć się warstwie języka wypowiedzi artystycznej.

Erna Rosenstein wyrażała się w sztuce poprzez abstrakcję . Jej surrealistyczny język podkreślał niemożność wypowiedzi towarzyszących jej myśli,  świadczył o wizualnej nie wypowiadalności doświadczeń, które przeżyła. Język wypowiedzi Erny Rosenstein był „spoza granic mowy“, jak artystka zatytułowała swój tomik wierszy wydany w 1976 roku. Natomiast językiem wypowiedzi Moniki Drożyńskiej jest haft, tradycyjna technika zdobnicza, który jest dla artystki jednym ze sposobów na wyrażenie emocji. Drożyńska wykorzystując nieoczywistość i giętkość języka, wydobywa w swoich pracach dwuznaczność przekazywanej treści.

Erna Rosenstein i Monika Drożyńska reprezentują różne pokolenia. Jak pisze prof. Maria Poprzęcka w katalogu wystawy:

Sekwencje

Inny czas, inne twórcze osobowości, nade wszystko inne zasoby życiowych doświadczeń. Spotkanie artystek nie rozgrywa się w sferze bezpośrednich odniesień czy inspiracji. Rozgrywa się w wymianie między napisanym słowem a patrzącym okiem, między mową a widzeniem.“

Prezentowane prace pochodzą z prywatnych kolekcji, dzięki uprzejmości Moniki Drożyńskiej, Artura Sandauera, Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie.

Wystawa ta jest już drugą z czterech wystaw realizowanych w Centrum Giełdowym w Warszawie. Sztuka współczesna w pewien sposób ma spójną charakterystykę ze światem finansów, w obu dziedzinach odpowiednie wybory inwestycji mogą dać nie tylko współmierne zyski, ale także radość z właściwie dokonanego wyboru. Dzieła sztuki dodatkowo pozwalają kształtować przestrzeń w której z nimi obcujemy.

Noty biograficzne o artystkach, których prace zostaną pokazane na wystawie Sekwencje #2:

Monika Drożyńska

  1. 1979 roku w Nowym Sączu.

Mieszka i pracuje w Krakowie.

Hafciarka, aktywistka, artystka sztuk wizualnych.  Absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Interesuje się językiem, który bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie. Współpracowała z Zachętą Narodową Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, MUMOK – Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien w Wiedniu, Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie, BOZAR – Centrum Sztuk Pięknych w Brukseli, Sotheby’s’s Tel Aviv. Prace artystki znajdują się w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos Kunstmuseum w Linz w Austrii.

Monika Drożyńska

Monika Drożyńska

Erna Rosenstein

  1. 17 maja 1913 roku we Lwowie,
  2. 10 listopada 2004 w Warszawie.

Malarka i poetka. W latach 1932–1934 Erna Rosenstein studiowała w Wiener Frauenakademie, a następnie w latach 1934–1936 w Krakowie, w Akademii Sztuk Pięknych. Podczas studiów nawiązała kontakty ze studencką Grupą Krakowską m.in. z malarzem i grafikiem Jonaszem Sternem. Podczas drugiej wojny światowej znajdowała się z rodzicami we Lwowie. W 1942 udało jej się uciec z tamtejszego getta. Po wyjeździe ze Lwowa, ukrywała się pod przybranymi nazwiskami najpierw w Warszawie, a po 1944 – w Częstochowie. Po wojnie stała się częścią krakowskiej awangardy. Współtworzyła odradzającą się II Grupę Krakowską, m.in. wraz z Tadeuszem Kantorem, Jonaszem Sternem, Marią Jaremą, Jadwigą Maziarską, Arturem Sandauerem. Jej prace ostatnio były pokazywane na wystawach zbiorowych w Tate Modern (Londyn 2022), The Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork 2021),  oraz na wystawach indywidualnych w Hauser & Wirth (Nowy Jork 2021), Galerii Szydłowski (Warszawa 2019), Fundacji Galerii Foksal (Warszawa 2022).

 

Kuratorzy: Sarmen Beglarian, Sylwia Szymaniak

Media Relations: Katarzyna Szulim

Architektura wystawy: Aneta Faner

Identyfikacja wizualna: Tomasz Bersz

Mecenasi:

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Centrum Giełdowe S.A.

New Solutions Factor

Sponsor:

Bank Gospodarstwa Krajowego

Partnerzy:

Poczta Polska S.A.

Poczta Polska Ochrona

Wineonline

Varvaglione 1921

BZK ALCO S.A.

Deli3 Kuchnia & Wino

Catering aleje3

Organizator: Agencja Don’t Worry

Media: Commfort Public & Trade Relations

Partnerzy merytoryczni: Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Biuro Wystaw w Warszawie

 

 

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
„Bajo Bongo” to tytuł nowego spekta...
ArtIntell
9 września 2024 miało miejsce oficjalne otwarcie wystawy Art...
ArtIntell, przełomowa wystawa łącząca sztukę generat...
Remigiusz Mróz
...
Serdecznie zapraszamy na wernis...