Social Media

Social Media i jego pułapki

Opublikowano: 18 października 2023

Pokaż mi swoje social media, a powiem Ci kim jesteś? W XXI wieku to media społecznościowe często określają i działają na nasz wizerunek. Świat jest tak ukierunkowany, że każdy chce wyglądać idealnie w sieci, a w szczególności jak się jest osobą publiczną. Popularność niesie za sobą takie nagłówki na mediach plotkarskich jak: X znowu bez makijażu, Y ma dziurawe buty – bieda? W majtkach na ściance – przesadziła! I wcale nie trzeba dogłębnie szukać, wystarczy wejść na social media. Jesteśmy przeładowani informacjami, grafikami, fake newsami – liczą się kliknięcia.

Stała trójca mediów społecznościowych

Instagram to jedna z najbardziej popularnych aplikacji do komunikacji społecznej. Jak informuje Digital Trends, Instagram posiada 1,28 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Najczęstszą grupą korzystającej z Instagrama globalnie jest grupa w wielku 18-23 lata i stanowi 60% wszystkich użytkowników. Jednym z czynników jaki ma wpływ na to, że więcej osób korzysta z Instgrama jest to, że ma bardziej zaangażowane społeczeństwo niż w pozostałych mediach społecznościowych. Choć według rankingu Digital Global 2023 Instagram zajmuje trzecie miejsce to ważne, że z roku na rok użytkowników przybywa.

YouTube to najstarszy nasz pożeracz czasu, jeśli chodzi o social media. I choć zajmuje drugie miejsce, nadal cieszy się uznaniem. A to dlatego, że powstają nowi użytkownicy, coraz więcej podcastów, videoblogów i filmów jest wstawianych na tą platformę. YouTube, który może pochwalić się ponad 2,5 miliardami zalogowanych użytkowników miesięcznie. Mimo że od kliku lat cieszymy się aplikacją TikTok (szóste miejsce), oraz Insta Rolkami – to nic nie jest w stanie pokonać giganta, który powstał w 2005 roku.

Facebook choć korzystamy od 13 lat z tej aplikacji, to nadal zajmuje pierwsze miejsce wśród najczęściej wybieranych platform społecznościowych na świecie. Statystyki opublikowane w raporcie inwestorów Meta za trzeci kwartał 2022 r. pokazują, że Facebook ma obecnie 2,958 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU), co odpowiada prawie 37% całej światowej.

Social media, a praca

Wiele użytkowników poszukuje pracowników przez media społecznościowe, szczególnie osób niższego szczebla. Bardzo często poszukujemy pracowników wśród znajomych, by mieć osobę godną polecenia, która sprawdzi się na danym stanowisku. I w dziś nasz pracodawca ma większe pole manewru, ponieważ może sprawdzić co robimy w trakcie pracy i po pracy. Dlatego ważne jest to co dodajmy na nasze social media. Powstaje coraz więcej grup otwartych i zamkniętych na Facebooku, które skierowane są dla przyszłych pracowników. Na Facebooku znajdziemy również „czarne listy” pracowników nie godnych polecenia oraz pracodawców nie godnych plecenia.

Bardziej profesjonalnym miejscem do poszukiwań pracy lub pracownika jest LinkedIN. Ich choć w rankingu zajmuje przedostatnie miejsce, to w biznesie i networkingu jest numerem 1. I dlatego nie jest na wysokiej pozycji jeśli chodzi o rozrywkę i kontakty międzyludzkie. Po drugie młodsze pokolenia nie opierają swojego wizerunku w Internecie na stricte biznesowych aplikacjach, coraz częściej sięgają raczej po Insta, Face-a i Tiktoka do budowania kariery.

Małe oszustwa, przecież każdy używa filtrów

W social mediach każdy chce wyglądać ładnie, bo przecież inni będą nas widzieli, będą nas oceniali. A naturalnie starzejemy się – mamy zmarszczki, przebarwienia skóry po lecie, piegi czy też krostkę. Jednym ze sposobów oszustwa w mediach społecznościowych jest używanie filtrów, aplikacji zmieniających nasz wygląd jak np.: FaceUp.  Wiele osób tak się uzależnia od nakładania filtrów, robienia retuszu, czy też zmieniania głosu, że nie ma innego postu/zdjęcia bez użycia zmieniającej wygląd aplikacji. Jeden z TikTokerów używał aplikacji Faceup, która odmładzała go i ludzie uwierzyli, że wygląda na atrakcyjnego ok. 30-letniego mężczyznę. Pewnego dnia zapomniał nałożyć aplikacji na live i obserwatorzy zobaczyli zupełnie inną postać – starszego pana. Bardzo szybko stracił obserwujących. To pokazuje, jak sztuczna inteligencja może nasz oszukać jeśli wykorzysta człowiek ją w niewłaściwy sposób.

Z tej miłości, aż Cię oszukam

Doskonałym przykładem jest jedna z historii miłosnych, ta pochodzi z czerwca 2022 roku. W Japonii pewna kobieta poznała na Instagramie “samozwańczego Rosjanina”. Oszust przekonywał kobietę, że się zakochał w niej. Na drodze miłości stać miał dzielący ich dystans. Mężczyzna wmówił partnerce, że znajduje się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i by wrócić na Ziemię potrzebuje pieniędzy. Japonka przekazała mu 4,4 miliony jenów (około 150 tysięcy złotych). Instagramerka wykonywała stopniowe przelewy w sumie było ich pięć. Uwierzyła mężczyźnie, ponieważ wstawiał zdjęcia z orbity kosmicznej i używaj słowa NASA. Lecz zapomniała kobieta o jednym fakcie, o tym że kosmonauci nie mają dostępu do sieci komórkowej. Japonka została bez internetowej miłości, bez pieniędzy, bo kontakt się urwał.

Wizerunkowy role-koster

W social mediach największym motorem napędowym jesteśmy my sami. Przecież to my obserwujemy innych, patrzymy na te częste kreowane „idealne internetowe postacie”- za którymi najczęściej stoi dogłębny retusz. Jeśli każdy będzie powtarzał ten schemat to wszyscy będziemy tacy sami – z piękną cerą, młodzi, wręcz idealni. A jedynie co będzie nas przytłaczać to rzeczywistość, która już taka nie będzie idealna. Na postrzeganie samego siebie mają wpływ inni, ale też my sami i nasze kompleksy. Na szczęście znajdziemy również w social mediach takie osoby, które promują naturalność jak np.: Aleksandra Żebrowska, Patrycja Kazadi, czy Joanna Koroniewska.

Cyberprzestępczość

W social mediach z roku na rok powstaje coraz więcej fałszywych sklepów internetowych, które czekają na nasze karty kredytowe. Bardzo często są to sklepy zagraniczne, które nie prowadzą sprzedaży stacjonarnej. Jak zatem weryfikować strony www podczas internetowych zakupów?Warto zapoznać się z informacjami jakie przygotowało dla nas Ministerstwo Cyfryzacji. Zostałeś oszukany w internecie! Ministerstwo Cyfryzacji i NASK dbają o nasze bezpieczeństwo i możemy na poniższej stronie zgłosić podejrzaną stronę internetową, sms, czy sytuację w której padliśmy cyberprzestępstwu.

Zgłoś to:  incydent.cert.pl


Marta Rodzik – właścicielka Rodzik Agency PR od 5 lat związana z branżą public relations, od 9 lat związana z mediami. Absolwentka Wyższej Warszawskiej Szkoły Humanistycznej im. B. Prusa na wydziale dziennikarskim. Swoje doświadczenie zdobywała w takich mediach jak TVP3 Opole, Red Capret TV, Portal Gwiazd oraz Radio Kolor. Wiedzą na temat wizerunku gwiazd dzieli się w Pytaniu na śniadanie, Plotek, Plejada czy też Eska Rock.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Foteliki samochodowe dla dzieci to niezbędny element wyposaż...
lajki na Instagramie
Prowadzisz konto na Instagramie, ale mimo szczerych chęc...
Bitcoin
Każdy, kto miał kiedyś styczność z Bitcoinem ma zapewne świa...
Piotr Krasnodębski
Wiem, że argumenty podawane w teorii wzbudzają wątpl...
agencja digitalowa
Nowe media, internet, innowacyjne kanały komunikacji i zmien...