„Psychologia dla liderów ”oparta jest m.in. na rozmowach z zakresu psychologii biznesu i idei linii życia lidera, publikowanych w „Magazynie VIP” pod wspólnym tytułem „Biznes na kozetce”.
Świat potrzebuje liderów, menedżerów, ekspertów, którzy potrafią słuchać, obserwować, myśleć i uczyć się nowych odpowiedzi na nowe wyzwania. Potrzebuje liderów z intuicją oraz empatią – podstawowym składnikiem inteligencji emocjonalnej. I tym zajmuje się psychologia, czyli „nauka o duszy”. Jej rosnącą rolę wyraża teza: „Czas na psychologię lidera w biznesie!”.
Rozmowy ukazują niekiedy biznes, a zwłaszcza korporacje, i ambicje liderów w krzywym zwierciadle. Jest to obraz krytyczny, ale poszukujący optymistycznych rozwiązań. Biznes staje się ważną częścią kultury, a psychologia ma pomóc przedsiębiorcom stworzyć lepszą wersję kultury biznesowej, na miarę ambicji i możliwości, jakie się przed nimi otwierają.
Autor książki, dr Zenon Waldemar Dudek, jest czołowym znawcą filozofii i psychologii Carla Gustawa Junga, wielkiego myśliciela XX wieku. Podstawę teoretyczną wywiadów stanowi oryginalne wykorzystanie teorii Junga w analizie problemów współczesnych liderów. Po mistrzowsku przedstawiono głębszy sens tej teorii w rozumieniu istoty trudności, z którymi spotykają się liderzy. Lektura tej interesującej książki dostarczy więc nie tylko wiedzy dotyczącej sprawnego zarządzania, lecz także wzbogaci ich ogólną wiedzę psychologiczną o istocie ukierunkowaniu rozwoju osobowości. [z przedmowy prof. dr hab. Czesława S. Nosala (SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny, Wydział Psychologii we Wrocławiu)]
Zmienia się świat i musi zmienić się też myślenie i działanie liderów. Przemija epoka, w której w kierowaniu firmą kluczowe były umiejętności zarządzania produkcją, handlem, obsługą klienta, sprzedażą. Bycie menedżerem na wielu poziomach to już norma. Jakich liderów potrzebują firmy w świecie, w którym rządzą internet, telefon, social media? Aby zapanować nad toksycznymi reakcjami powodowanymi przez cywilizacyjną pogoń za wynikami i sławą, potrzebna jest równowaga umysłu – wskazuje dr Dudek. Wielu liderów stawia sobie pytanie, jak żyć w technologicznym świecie. Nowy typ lidera ma wszechstronny umysł, korzysta z poszerzonej wyobraźni, pogłębionej samoświadomości i wyższych umiejętności psychicznych. Wyróżnia go empatia, sztuka podejmowania decyzji, myślenie strategiczne, zdolność rozpoznawania wzorców i wartości.
Wokół nas jest wielu menedżerów, trenerów, ekspertów, doradców, którzy organizują nam życie. Wszyscy jesteśmy menedżerami dla siebie i innych. Ludziom pomagają w tym różne urządzenia, kalkulatory, programy, aplikacje. Podobnie internet i telefony z szeroką gamą możliwości wyręczają ludzi w wielu sprawach. W tej roli coraz częściej występują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Procesy i funkcje, które dadzą się zautomatyzować, mogą usprawniać zarządzanie, koordynację, komunikację – dodaje dr Dudek.
Nie potrzebujemy więcej liderów w dziedzinie technicznego zarządzania, ale liderów w zakresie kierowania ludźmi, emocjami, relacjami społecznymi, a także liderów od negocjacji, motywacji, budowania zespołów, doboru kadr, rozwiązywania konfliktów, integrowania misji firmy z jej rutynowymi działaniami. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym oparte na sztucznej inteligencji, dadzą się zautomatyzować, co usprawni koordynację działań wewnątrz firmy i na zewnątrz.
Nowy typ lidera ma wszechstronny umysł, korzysta z poszerzonej wyobraźni, pogłębionej samoświadomości i wyższych umiejętności psychicznych. Wyróżniają go empatia, umiejętność podejmowania decyzji, myślenie strategiczne, zdolność rozpoznawania wzorców i wartości.
Patronem medialnym „Psychologii dla liderów” Zenona Waldemara Dudka, z którym rozmawia Anna Arwaniti, jest „Magazyn VIP”.
Dodaj komentarz