Jak sprzedać firmę

Jak sprzedać firmę? Przewodnik od A do Z

Opublikowano: 13 grudnia 2023

Decyzja o sprzedaży firmy to ważny krok – wymagający przemyślanej strategii. Znalezienie odpowiedniego nabywcy jest złożonym procesem, dlatego należy zadbać o odpowiednie do niego przygotowanie oraz skuteczną realizację. Wyjaśniamy, jak sprzedać firmę z korzyścią i jednocześnie zapewnić jej perspektywę dalszego rozwoju.

Kiedy i dlaczego warto sprzedać firmę?

Najczęstszą przesłanką za sprzedażą firmy jest zysk finansowy – zwłaszcza jeśli wartość przedsiębiorstwa wzrosła od chwili założenia. Często decyzja podyktowana jest potrzebą zmiany i zaangażowania się w nowe projekty – długie lata pracy nad rozwojem biznesu mogą prowadzić do zmęczenia. Sprzedaż przedsiębiorstwa bywa też jedynym wyjściem w przypadku problemów finansowych czy braku spadkobierców, którzy mogliby przejąć biznes. Innym z powodów są dynamiczne zmiany w branży – w ich przypadku sprzedaż firmy pozwala uniknąć ryzyka związanego z utrzymaniem konkurencyjności.

Sprzedaż firmy – co należy wiedzieć?

1.    Opracowanie strategii

Zacznij od sporządzenia strategii sprzedaży firmy – dogłębnej analizy sytuacji oraz przygotowania modelu finansowego. Niezbędne jest też określenie mocnych stron przedsiębiorstwa, jak i potencjalnych ryzyk, od których będą zależeć decyzje potencjalnych nabywców. Określ również grupę docelową, do której skierowana będzie oferta sprzedaży.

2.    Wycena firmy 

Proces sprzedaży firmy należy rozpocząć od zrozumienia jej rzeczywistej wartości. Istnieją różne metody wyceny przedsiębiorstwa – skorzystaj z pomocy ekspertów finansowych, aby ustalić realną wartość przedsiębiorstwa. Będzie ona stanowić kluczowy element negocjacji z zainteresowanymi nabywcami.

3.    Przygotowanie do due diligence

Sprzedaż firmy to też proces due diligence, czyli gruntownej weryfikacji przedsiębiorstwa pod kątem finansowym, operacyjnym i prawnym. Zadbaj o dobre przygotowanie dokumentacji – ułatwi to i przyspieszy procedurę sprzedaży przedsiębiorstwa. Dostarcz zainteresowanym wszelkie potrzebne informacje i odpowiadaj na ich pytania.

4.    Negocjacje z inwestorami

Po otrzymaniu i analizie wiążących ofert – czas na wybór preferowanego inwestora oraz negocjacje warunków sprzedaży firmy. Bądź elastyczny, a jednocześnie nie rezygnuj z kluczowych aspektów dotyczących zmiany właściciela. Ustal zasady płatności, ewentualne zobowiązania po swojej stronie czy czas przekazania firmy nabywcy. Precyzyjne sformułowanie warunków transakcji pozwala uniknąć nieporozumień w późniejszym czasie.

5.    Podpisanie umowy

Proces sprzedaży przedsiębiorstwa zamyka podpisanie dokumentacji transakcyjnej, uwzględniającej wszystkie ustalenia wynikające z procesu due diligence i przeprowadzonych negocjacji. Przekaż nabywcy kluczowe dokumenty prawne – kompletne i zgodne z przepisami.

Wsparcie specjalistów przy sprzedaży firmy

Korzystanie z usług ekspertów w dziedzinie finansów może znacznie ułatwić proces sprzedaży firmy, a przy tym zmaksymalizować zysk właściciela i zminimalizować ryzyko błędów.

Więcej o pomocy przy sprzedaży firmy znaleźć można na stronie wiodącej firmy doradczej CMT Advisory: https://cmt-advisory.pl/co-robimy/doradztwo-transakcyjne/sprzedaz-przedsiebiorstwa/

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Pożyczka konsolidacyjna
W obliczu coraz częstszych problemów finansowych coraz więce...
kontener magazynowy
Kontenery magazynowe są nieodłącznym elementem współczesnego...
wdrożenie ERP
Proces wdrożenia w firmie systemu ERP (Enterprise Resource P...
Anna Maria Porowska
Anna Maria Porowska jest wybitną postacią w świecie...
Sławomir Zawadzki
Kryptowaluty stanowią...