Prawykonanie pięciu utworów polskich kompozytorów w interpretacji orkiestry Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, z udziałem Karola Radziwonowicza odbędzie się 19 maja br. w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (S1) w Warszawie. O koncercie pt. VIVA! Koncert prawykonań: Moderna, jazz, minimal – na smyczki (i coś jeszcze) opowiadają dla Magazynu VIP: kompozytor Tomasz Radziwonowicz i pianista Karol Radziwonowicz.
Koncert odbędzie się w ramach 36. Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne, który w tym roku rozpoczął się 15 maja i potrwa do 20 maja. Zaprezentowane podczas koncertu (19 maja w S1) prawykonania, to kompozycje nieco dystansujące się od współczesnej awangardy. Dzieła zostały stworzone przez pięciu polskich kompozytorów: Tomasza Radziwonowicza, Krzysztofa Słowińskiego, Iwonę Kisiel, Marzenę Majcher i Jana Oleszkowicza.
Podczas koncertu pt. VIVA! Koncert prawykonań: Moderna, jazz, Minimal – na smyczki (i coś jeszcze), jak sama jego nazwa wskazuje, będzie można posłuchać prawykonań kompozycji napisanych w różnych stylach i gatunkach. Krzysztof Słowiński i Tomasz Radziwonowicz to dyrygenci i kompozytorzy bardzo swobodnie posługujący się materią orkiestry. Natomiast Iwona Kisiel i Marzena Majcher to kompozytorki, którym bliskie są: muzyka filmowa i jazz.
– „ Fantazja ” to ostatni utwór jaki napisałem, po „ Opus Magnum ” i „ Requiem „dla świata, które, tak się szczęśliwie złożyło, jest już zarejestrowane na płycie. Utwór napisałem dla brata. Pisałem go z przerwami, ponieważ miałem inne prace, a jednocześnie chciałam w jakiś sposób uhonorować brata – mówi, dla Magazynu VIP, Tomasz Radziwonowicz, kompozytor, dyrygent, skrzypek-solista, aranżer, założyciel kwintetu smyczkowego I Solisti di Varsavia oraz orkiestry Sinfonia Viva – jedna z ciekawszych postaci polskiej sceny muzycznej.
– Utwór bardzo mi się podoba. Są w nim miejsca gdzie się wzruszam. Od dawna rozmawiałem z bratem, który mówił mi, że nosi się z zamiarem napisania dla mnie utworu koncertującego. W końcu zrealizował dzieło, a ja się bardzo cieszę – mówi Karol Radziwonowicz, pianista-wirtuoz, koncertujący w kraju i za granicą.
– Ta kompozycja jest mi szczególnie bliska. Lubię w niej harmonię, którą brat wykorzystuje. Lubię także jej swoisty romantyzm, a nawet dramatyzm. W tym koncercie jest zawarte właściwie wszystko. Widzę w nim pewne przebiegi muzyczne, techniczne i wirtuozowskie, które, jak sądzę, zostały napisane specjalnie dla mnie – opowiada.
Muzycy są artystycznym rodzeństwem. Podkreślają, że pomiędzy nimi jest porozumienie muzyczne ponad wszelkimi podziałami. Podkreślają, że relacje rodzinne pomagają w pracy twórczej. Od dzieciństwa słuchali tego samego, mają te same geny i podobną wrażliwość muzyczną. Karol Radziwonowicz podkreśla, że śledzi twórczość kompozytorską brata. Doskonale wie, co brat lubi i nieskromnie i żartem mówi, że lubią to samo.
– Będzie to prawykonanie mojej ostatniej kompozycji. Utwór trwa około 15 minut. W tym dziele jest nie tyle duży element improwizacji, ale dużo różnych fantazji i ciekawych pomysłów. Temat jest dany na fortepian, jest również trochę aleatoryzmu. Moim zamysłem było, że prawa ręka gra na czarnych klawiszach, a lewa – na białych. To daje specjalne efekty brzmieniowe. Potem jest temat wolny, trochę nokturn, a la Chopin ze współczesną harmonią – opowiada o swoim dziele Tomasz Radziwonowicz.
– W kompozycji wykorzystałem orkiestrę smyczkową w kameralnym składzie, gdzie smyczki mają akompaniament. Chciałem to jeszcze podbarwić instrumentami dętymi wprowadzając: flet, klarnet, obój, fagot, trąbkę, waltornie, a także puzon. To jest całe instrumentarium orkiestrowe jeśli chodzi o instrumenty dęte, ale w pojedynczym składzie, tj. cztery instrumenty drewniane i trzy dęte blaszane.
Program koncerty VIVA! Koncert prawykonań: został przygotowany przez Związek Kompozytorów Polskich, który jest organizatorem wydarzenia.
W programie koncertu Moderna, jazz, Minimal – na smyczki (i coś jeszcze) znalazły się kompozycje: Tomasza Radziwonowicza Fantazja na fortepian, smyczki i 7 instrumentów dętych (utwór powstał w 2020/21 r.), Iwony Kisiel Sun Island na orkiestrę smyczkową z towarzyszeniem fletu, oboju, waltorni i trąbki (dzieło z 2022 r.), Marzeny Majcher The Code of Life na orkiestrę kameralną (z 2022 r.), Jana Oleszkowicza Concertino da camera na orkiestrę kameralną (z 2010 r.) i Krzysztofa Sławińskiego Sinfonietta assortita na smyczki i kotły (z 2018 r.).
Ewa Ploplis
zdjęcia: materiały prasowe / Daniel Kozakiewicz
Dodaj komentarz