Narzekanie najczęstszym ze wszystkich uciążliwych zachowań w miejscu pracy – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Okazuje się, że Polacy narzekać kochają, ale już niekoniecznie lubią narzekania słuchać.
Badanie „Polacy w pracy – w kontekście przejawianych zachowań” przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dla Preply ujawniło najczęściej spotykane zachowania w miejscu pracy, które powszechnie uznaje się za negatywne. Niechlubne pierwsze miejsce na liście zajęło narzekanie, traktowane niekiedy żartobliwie jako nasz „sport narodowy”. 20% Polaków twierdzi, że w środowisku pracy spotyka się z nim bardzo często, 30% dość często, a 28% od czasu do czasu.
Aż 1/3 osób biorących udział w ankiecie zgodziło się, że bycie świadkiem narzekania kolegów z pracy działa niekorzystnie na ich samopoczucie, a co piąta osoba zauważa u siebie z tego powodu spadek produktywności. Co ciekawe, bardziej podatne na wpływ negatywnych osób w środowisku pracy są kobiety. Dotyka to 38% z nich (dla porównania – do negatywnego wpływu narzekających współpracowników przyznaje się 29% mężczyzn).
Ankietowani zapytani o to, co jest najczęstszym powodem narzekań w ich firmie, zgodnie wskazują na zarobki. Spotyka się z tym na co dzień już co trzeci Polak. Drugie miejsce również nie powinno zaskoczyć. Okazuje się bowiem, że zaraz po zbyt niskiej pensji, lubimy narzekać na… wszystko. Podium na liście najczęstszych powodów do narzekań Polaków zamykają szefostwo i cała firma. Tuż za nimi znalazły się nadmiar pracy i obowiązków, praca jako taka, współpracownicy, zła organizacja, czas oraz warunki pracy. Dostało się także pogodzie, na którą narzekania słucha 2% z nas.
Poza narzekaniem polscy pracownicy są też częstymi świadkami plotkowania. Do codziennego stykania się z plotkami w środowisku zawodowym przyznało się 49% respondentów. Jak się okazuje, to także odbija się na naszym samopoczuciu. Jedynie 32% respondentów uważa, że słuchanie plotek nie ma bezpośredniego wpływu na ich nastrój w ciągu dnia.
Tutaj również widać zauważalną dominację kobiet. Niemal połowa z nich twierdzi, że plotkowanie niekorzystnie wpłynęło na ich samopoczucie. Wyżej na liście zachowań, które uprzykrzają nam codzienną pracę znalazły się tylko donoszenie na współpracowników, unikanie wykonywania obowiązków i brak szacunku do innych.
Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na grupie 1000 Polaków w przedziale wiekowym 18–65. Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie, to osoby z różnych grup zawodowych – głównie z firm zatrudniających do 50 oraz do 250 pracowników.
Źródło: Preply – internetowa platforma nauki języków, łącząca korepetytorów z setkami tysięcy uczniów w 180 krajach na całym świecie.
Dodaj komentarz