Menu
aplikacje mobilne

Czy warto zainwestować w aplikację mobilną?

Nie trzeba być już marką wartą miliony dolarów, żeby móc zaoferować swoim klientom przyjazną użytkownikowi aplikację mobilną.

Codzienne korzystanie z najpopularniejszych aplikacji oferowanych przez gigantów, takich jak Facebook, Uber czy Amazon sprawia, że stworzenie własnej, równie popularnej aplikacji wydaje się być bardzo kosztowne i wręcz niemożliwe przy mniejszej skali biznesu. Już dawno nie jest to jednak prawda. Warto przy tym pamiętać, że oferując swoim klientom przemyślaną, sprawnie działającą i przetestowaną aplikację mobilną z doskonałym user experience sprawimy, że będziemy pozytywnie wyróżniać się na tle konkurencji. I nie musimy na to wydawać fortuny.

Dlaczego aplikacja mobilna jest tak ważna?

W sklepie Google Play dostępnych jest prawie 3 miliony aplikacji, natomiast w App Store blisko 2 miliony. W obu tych sklepach znajdziemy praktycznie każdą aplikację, jaką sobie wymarzymy. Dla wielu będzie to argument przeciwko stworzeniu własnej – po co inwestować w coś, co już oferuje konkurencja? Jednak dzięki ciekawemu pomysłowi oraz kreatywnemu zespołowi programistów mobilnych, istnieje duża szansa, że uda nam się stworzyć coś, co okaże się przebojem wśród naszych klientów.

Oto kilka podstawowych zalet płynących z posiadania aplikacji, oferującej usługi lub produkty naszej firmy:

  • Częstszy i szybszy kontakt z klientami.
  • Poszerzenie grona klientów oraz zwiększenie sprzedaży, dzięki pojawianiu się w sklepach z aplikacjami.
  • Dotarcie do nowych rynków.
  • Promocja marki, dzięki opiniom zadowolonych użytkowników.

Etapy tworzenia aplikacji mobilnej

  1. Koncepcja: Najważniejszy jest pomysł. Najlepsze aplikacje mobilne oferują swoim użytkownikom dodatkową wartość dodaną, coś co wychodzi poza samą możliwość dokonywania zakupów. Aplikacje sklepów z wyposażeniem wnętrz oferują możliwość aranżacji pokoju dzięki technologii VR, sklepy z ubraniami tworzą wirtualne przebieralnie, aplikacje mobilne mogą również udostępniać wszelkiego rodzaju konfiguratory, dzięki którym klient spersonalizuje wybierany przez siebie produkt, a także wiele innych przydatnych narzędzi, takich jak wirtualni trenerzy, dietetycy, różnego rodzaju kalkulatory, i wiele, wiele innych. Możliwości są praktycznie nieograniczone, a prace nad koncepcją powinniśmy rozpocząć od zbadania potrzeb naszych klientów.
  2. Prototyp: Następnym krokiem jest zbudowanie prototypu aplikacji zgodnej z naszym pomysłem. Moqups, MockFlow, Invision i Origami to sprawdzone platformy online do projektowania prototypów i planowania zadań, wspierające prace zespołową w realizacji projektu. Na tym etapie należy również podjąć decyzję, jak nasza aplikacja ma wyglądać. Należy więc wziąć pod uwagę takie aspekty jak warstwy, kolory, ikony itp. Stała komunikacja i regularny feedback zarówno ze strony przedstawiciela biznesu, jak i ze strony zespołu deweloperskiego, powinny ostatecznie doprowadzić do powstania gotowego prototypu aplikacji mobilnej.
  3. Gotowa aplikacja: Kolejnym etapem jest budowa aplikacji, którą można zlecić partnerowi outsourcingowemu lub zaprojektować przy pomocy wewnętrznych zasobów, posiadających odpowiednią wiedzę techniczną. Decyzja o współpracy outsourcingowej może być słuszna jeśli nie posiadamy odpowiednich kompetencji, lub zależy nam na szybkiej realizacji zadania przez doświadczoną w budowie aplikacji mobilnych firmę.
  4. Testowanie: Już w trakcie prac nad budową aplikacji należy pamiętać o testach. Jest to o tyle ważne, że testy w trakcie procesu tworzenia oprogramowania znacznie skracają czas realizacji projektu, a także pozwalają uniknąć często bardzo kosztownych błędów, w wyniku których jakieś etapy muszą być wykonywane od początku. Absolutnym minimum jest natomiast przeprowadzenie finalnych testów, zwłaszcza przed udostępnieniem gotowej aplikacji dla użytkowników. Wszystkie błędy i niedociągnięcia zostaną przez nich zauważone i zaważą na opiniach wystawionych naszej aplikacji, które mają kluczowe znaczenie dla sukcesu lub porażki projektu. Testami mogą zająć się wewnętrzni testerzy oprogramowania, a jeżeli nie ma takiej możliwości lub zespołowi brakuje kompetencji, warto wziąć pod uwagę STaaS (Software Testing as a Service).

Ile trwa tworzenie aplikacji mobilnej?

Długość procesu tworzenia aplikacji mobilnej od podstaw, czyli od stworzenia konceptu, prototypowanie, poprzez programowanie i testy do jej finalnego uruchomienia, w dużej mierze zależy od złożoności aplikacji i wydajności zespołu deweloperskiego. Zespół programistów, który posiada doświadczenie w tworzeniu aplikacji mobilnych, jest w stanie dostarczyć działający produkt w kilka tygodni w przypadku małych aplikacji, do kilku miesięcy w przypadku średniozaawansowanych i złożonych aplikacji.

Komu zlecić stworzenie aplikacji mobilnej

Do stworzenia aplikacji mobilnej potrzebni będą programiści posiadający kwalifikacje do tworzenia oprogramowania na platformy Android i iOS, pisane w językach takich jak Objective-C, Java, C# i JavaScript. Pamiętać należy, że nawet jeśli posiadamy w swojej firmie dział rozwoju oprogramowania, nie znaczy to, że posiadamy odpowiednie kompetencje akurat w zakresie technologii mobilnych. Powierzenie takiego zadania własnemu zespołowi będzie także wymagało odłożenia innych projektów, nad którymi pracuje na co dzień. Nie zawsze więc takie podejście będzie najefektywniejsze, a także najtańsze, zwłaszcza w przypadku przeciągających się projektów. Warto w takim wypadku rozważyć możliwość nawiązania współpracy z partnerem oferującym usługi outsourcingu IT, który posiada w swoich szeregach doświadczonych programistów aplikacji mobilnych i będzie w stanie dostarczyć usługę w założonym czasie i budżecie.

Partner merytoryczny artykułu: JCommerce, dostawca usług outsourcingu IT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021