Liderzy zmian w ochronie zdrowia

Zmiany w ochronie zdrowia potrzebne od zaraz

Opublikowano: 3 stycznia 2021

O tym, jak ważny jest postęp i konsekwencja w doskonaleniu jakości, nikogo nie trzeba przekonywać. Doskonale wiedzą o tym organizatorzy konkursu Liderzy zmian w ochronie zdrowia oraz jego uczestnicy, a zwłaszcza laureaci, docenieni za projekty, które mają praktyczne zastosowanie i wpływają na codzienną pracę pracowników placówek medycznych, a w efekcie na zadowolenie pacjentów

2 września – w tym roku wyjątkowo w formule online – miała miejsce uroczystość finałowa III edycji konkursu Liderzy zmian w ochronie zdrowia, organizowanego przez Wolters Kluwer Polska i Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego. W ramach inicjatywy nagrodzono placówki lecznicze, które najskuteczniej rozwijają praktyki nakierowane na efekt zdrowotny i jak najlepsze doświadczenia pacjentów, czyli tzw. Value Based Health Care (VBHC).

Konkurs zgodnie z przyjętymi założeniami promuje wzorcowe standardy zarządzania podmiotami leczniczymi i wdrażane w nich praktyki, które usprawniają organizację pracy, prowadzą do poprawy jakości i bezpieczeństwa, a także przyczyniają się do skutecznej profilaktyki i edukacji prozdrowotnej. Nagrodzone placówki to liderzy zmian w polskim systemie ochrony zdrowia, którzy nie unikają wyzwań i nie boją się innowacyjnych rozwiązań, a dzięki temu osiągają pożądane efekty w zakresie jakości opieki i pracy zespołowej oraz optymalizacji procesów. Organizatorzy konkursu chcą nagrodzić wysiłek tych, którzy bacznie śledzą system i trafnie wychwytują jego mankamenty, wsłuchują się w oczekiwania pacjentów, a następnie podejmują stosowne działania: inwestują w nowoczesne technologie, zmieniają organizację procesów, wdrażają narzędzia ewaluacji własnych postępów i wyprzedzają rozwiązania systemowe.

Konkurs jest nie tylko bezpłatny, lecz także otwarty na wszystkie podmioty, zarówno publiczne, jak i prywatne. Do udziału zaproszone są szpitale oraz przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej i przychodnie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Na podstawie zgłoszeń jury preselekcyjne złożone z ekspertów rynku medycznego wskazuje finalistów, spośród których członkowie kapituły – przedstawiciele administracji państwowej, instytucji, stowarzyszeń i podmiotów gospodarczych – wyłania zwycięzców.

Laureaci są wybierani w takich kategoriach, jak zarządzanie jakością, zarządzanie kapitałem ludzkim, organizacja przyjazna pacjentowi, skuteczna profilaktyka i edukacja. Zwycięstwo wiąże się z otrzymaniem prestiżowego tytułu „Lidera zmian w ochronie zdrowia” i dyplomu, ale nie tylko. Laureaci w poszczególnych kategoriach zyskują także możliwość udziału w szkoleniu skierowanym do zespołu placówki, a także szansę na realizację wybranego modułu specjalistycznego w ramach programu MBA w ochronie zdrowia Uczelni Łazarskiego. Dla liderów, otwartych na nowe rozwiązania i chętnych, by nieustannie się rozwijać i doskonalić praktyki stosowane w środowisku medycznym, taka nagroda ma szczególny wymiar i stanowi duże wyróżnienie, a zarazem motywację do dalszej wytężonej pracy.

Uroczysty finał III edycji konkursu Liderzy zmian w ochronie zdrowia miał miejsce 22 września br. – jak wiele innych wydarzeń organizowanych ze względu na pandemię wyjątkowo w sieci – w formie online, przy okazji konferencji „Zmiany w ochronie zdrowia”. Wydarzenie było skoncentrowane wokół trzech dyskusji panelowych z udziałem ekspertów. Pierwszą z nich, zatytułowaną „Zdrowie priorytetem w polityce państwa – czy to świadomy wybór, czy sytuacja wymuszona pandemią COVID-19? W jakich obszarach sektora ochrony zdrowia potrzebujemy największych inwestycji?”, poprowadziła dr n. ekon. Małgorzata Gałązka, dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia oraz Center of Value Based Healthcare Uczelni Łazarskiego, wiceprzewodnicząca Rady NFZ, a głos zabrali: mec. Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, Filip Nowak, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, Maciej Miłkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, oraz prof. dr hab. n. med. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu.

W debacie poświęconej zagadnieniom związanym z jakością w ochronie zdrowia i jej opłacalnością, którą poprowadziła Ewelina Wójcik, Senior Product Manager w Wolters Kluwer Polska, wzięli udział: Urszula Jaworska, wiceprezes Fundacji Urszuli Jaworskiej, dr n. med. Wanda Korzycka-Wilińska, dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego Nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy, Halina Kutaj-Wąsikowska, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, dr n. med. Mariusz Nowak, dyrektor Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich, Alberto Scandroglio, CEE Channel Partner Manager w Wolters Kluwer Health, Clinical Effectiveness, oraz Paweł Żuk, prezes Centrum Medyczno-Diagnostycznego Sp. z o.o.

Trzecia dyskusja była skupiona na nowych wyzwaniach, jakie stoją przed placówkami medycznymi, z naciskiem na nową rzeczywistość i praktyki w obszarze telemedycyny. Tym zagadnieniom przewodził mec. Jan Pachocki, Senior Associate w Domański Zakrzewski Palinka sp. k., ekspert Fundacji Telemedyczna Grupa Robocza. W gronie ekspertów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami i pomysłami, znaleźli się dr hab. n. med. Szczepan Cofta, dyrektor Szpitala Klinicznego Przemienienia Pańskiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, przewodniczący Polskiej Unii Szpitali Klinicznych, Michał Góra, prezes zarządu Alfavox Sp. z o.o., Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia, dr hab. n. med. Adam Maciejczyk, dyrektor Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, i prof. dr hab. med. Andrzej Matyja, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej.

Może właśnie obecna trudna sytuacja społeczno-gospodarcza związana z pandemią, odczuwana praktycznie przez wszystkie obszary życia publicznego, stanie się bodźcem do wdrażania nowych rozwiązań i opracowywania nowych kierunków rozwoju ochrony zdrowia. Nie ulega wątpliwości, że niezależnie od okoliczności warto rozmawiać, aby wspólnymi siłami osiągać zamierzone cele, zwłaszcza w tak ważnej dziedzinie jak ochrona zdrowia, która teraz szczególnie wymaga troski, przemyślanych strategii i skutecznych działań odpowiadających bieżącym potrzebom pacjentów

Laureaci III edycji konkursu Liderzy zmian w ochronie zdrowia

zarządzanie jakością – zarządzanie procesami:

Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Sakiela w Siemianowicach Śląskich – za projekt „Optymalizacja pracy najbardziej kluczowych pracowników szpitala na bloku operacyjnym oraz dostarczenie jakości dla pacjenta”

zarządzanie jakością – zarządzanie bezpieczeństwem pacjenta:

Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku – za projekt „Monitoring zdarzeń niepożądanych”

zarządzanie jakością – zarządzanie skutecznością medyczną:

Szpital Uniwersytecki Nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy – za projekt „Rozpowszechnianie zasad racjonalnej antybiotykoterapii w Szpitalu”

zarządzanie kapitałem ludzkim:

Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Sakiela w Siemianowicach Śląskich – za projekt „Wprowadzenie metod zarządzania wizualnego pacjent–lekarz” organizacja przyjazna pacjentowi:

Szpital Kliniczny Przemienienia Pańskiego Uniwersytetu im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu – za projekt „Akademia Opiekuna”

skuteczna profilaktyka i edukacja:

Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu – za projekt „Program badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych z województwa mazowieckiego w roku 2017/2018 oraz 2018/2019”

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Soczewki kontaktowe
Wybór odpowiednich soczewek kontaktowych jest kluczowym aspe...
radiofrekwencja mikroigłowa
Nazywana nieoperacyjnym liftingiem, polecana jako zabieg, kt...
batonik białkowy
Jakość odżywiania jest gwarantem dobrego samopoczucia, mocne...
kontener magazynowy
Kontenery magazynowe są nieodłącznym elementem współczesnego...
aktywność fizyczna
Dni stają się coraz dłuższe, zza chmur odważniej wychyla się...